Vild svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mankan83
    • August 2011
    • 2

    Vild svärdbärare

    Tjena!
    Jag tycker att svärdbärare är väldigt fina.
    Jag kollade i en akvarie bok för ett tag sen och där var det bild på den vilda varianten.
    Jag undrar var man kan köpa en sådan och vad kostar dom?
    /Mankan
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    vilken av dom ??

    det finns kanske 15 olika varianter av den vilda svärdbäraren.

    dock betingar dom alla ett förhållandevis högt pris.

    de är duktigt ovanliga i butikerna.

    lättast är att hitta någon som har hemma i eget kar och snacka till sig lite yngel.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det finns som olika svärdbärararter, men den som brukar säljas som grön svärdbärare är väl rätt lik vildformen av Xiphophorus helleri, vad jag har förstått, vet inte om den är exakt likadan. Se´n finns det väl olika vildformer inom samma art.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        sorry,,,,,var inte mer än 13 varianter när jag kollade....

        på denna sidan hittar du bilder och info om de flesta versionerna.


        http://www.xiphophorus.txstate.edu/
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Med risk för att låta som en besserwisser så måste säga att jag blir lite trött när jag läser det här. Det pratas om varianter och till och med versioner. Det är olika ARTER. Den fisk som i folkmun kallas för svärdbärare är Xiphophorus helleri. Sen finns det en rad andra arter inom släktet Xiphophorus som också faller under gruppen svärdbärare. Sen finns det också ofta olika variationer i färg inom en och samma art, även i naturen. På länken som Kensa postade så finns det många bra bilder.

          Nu frågade ju trådstartaren var man kan få tag på den "vilda" varianten av (antagligen) X. helleri. Vildformer av X. helleri brukar inte vara så lätta att hitta i akvariebutikerna. Däremot finns det många duktiga odlare och hobbyister som håller vildformer av levandefödare. Ibland kan man också hitta "Grön Svärdbärare" i akvariebutiken som är lika vildformerna. Vildformer av just X. helleri brukar inte vara särdeles dyra i jämförelse med vad en del andra Xiphophorus-arter kan betinga i pris och jag vågar tyvärr inte säga vad de skulle kosta. De kostar inte skjortan, åtminstone, men är inte heller lika billiga som vanliga röda svärdbärare exempelvis. Bor du i Stockholm med omnejd så kan du med fördel besöka Södermalms Akvarieaffär eller Akvarielagret som ofta brukar ha dessa fiskar. Annars kan du även vända dig till http://www.poecilia.org/start/

          Kommentar

          • mankan83
            • August 2011
            • 2

            #6
            Tack för alla bra svar!
            Den bilden som jag hittade på vild svärdbärare hittade jag i boken: Stora Akvarieguiden.
            Jag vet inte riktigt vilken "under art " den tillhör dock.

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Det finns som tidigare nämnts flera olika arter av svärdbärare, och flera färgvarianter inom flera av arterna. Hur svårt det är att få tag på dessa fiskar beror på var i landet du bor. I Malmö/Stockholm/Göterborgsområdena är det nog hyffsat lätt. Själv köper jag oftast mina vildformer i Malmö. I länken nedan finns två bilder på mina vildformer av just svärdbärare (samt en stor hona av den röda odlingsvarianten av X. helleri). Det är verkligen värt att försöka hitta vildformer. Framför allt om man vill göra ett rent artkar, det lockar fram riktigt intressanta beteenden (och detta kommer från en inbiten ciklidist som för bara ett par år sedan inte kunde tänka sig att köpa en levandefödare).

              Hoppas du får tag i några fina fiskar. Priset varierar rejält beroende på affär, art m.m. Men mellan 40:- till 150:-/fisk lär det hamna




              mvh Jocke
              Senast redigerad av Banderad; 05 September 2011, 15:10.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Jodå, det går utmärkt attprata om varianter av en och samma art. Det finns nog inte något begrepp inom biologin som är lika omdiskuterat som artbegreppet och som också är så svårdefinierat.
                Xiphophorus helleri som den odlade svärdbäraren härstammar ifrån har en mängd olika lokala varianter. Jag har själv X. helleri var. Hacienda Lencero, Xalapa, coll. Alain Grioche 2002. Vilket kan uttydas som Xiphophorus helleri, fångad 2002 av Alain Grioche, på lokalen Hacienda Lencero i provinsen Xalapa i Mexico. Den skiljer sig rätt rejält från andra varianter av X. helleri fångade på andra lokaler, men anses ändå höra till arten X. helleri.
                Var. efter artnamnet är en förkortning av latinets varians, alltså variant på svenska.

                Sen är det helt rätt att det finns andra arter av släktet Xiphophorus, t ex X. montezumae, X. maiae, m.fl. Även inom dessa arter kan det förekomma varianter. Det är alltså inte helt enkelt att ta en 'svärdbärare' och säga vilken art eller variant det är.

                Men för att återgå till trådskaparens fråga, så är det ett hett tips att gå med i Poecilia Scandinavia, som är en nordisk förening för levandefödare. Medlemmar kan se vilka arter andra medlemmar har och om de har ett överskott att sälja. Länken finns ovanför.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                Arbetssätt...