Hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tummen
    svarade
    Nja, du säger i och för sig inte hur länge akvariet "gått in sig" men jag personligen skulle nog ha väntat betydligt kortare tid (en eller max två veckor) med att släppa i fisk, men då också vara VÄLDIGT försiktig med matningen i början. Det går betydligt lättare om du har malarna som första fisk tillsammans med levandefödarna.

    Man kan också "kickstarta" akvariet genom att låta gammalt skitigt vatten från ett ingånget akvarium hälls ner i det nystartade akvariet (och sugas in i filtret!). Du kan ju alltid fråga om du kan få krama ur något filter från någon akvariekompis (eller välskött akvariebutiks?) akvarium som du kan använda.

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    svarade
    fastän jag har låtit karet med växterna stå själv i två veckor innan fiskarna?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    om karet är nystartat så ja. annars stor risk för nitritförgiftning.

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    svarade
    Låter bra. Tycker du också att jag borde vänta 4 veckor efter att jag har köpt neontetrorna och malarna innan jag köper molly och guppy?

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Till ditt akvarium kan du mycket väl köpa en "trippel", alltså en hane och två honor av varje, men sedan räcker det nog för ett tag, de får ju yngel också...så snart är du nog självförsörjande. Jag personligen skulle rekommendera dig att skaffa en bottenfisk eller ett gäng, t.ex. ett par ancistrus och en liten grupp Corydoras (3-5 stycken...), då behöver du inte tänka så mycket på foderrester som kan bli kvar på botten, de kommer ta hand om det.

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    svarade
    Okej. Tack så mycket.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    det gör du som du vill. men kanske inte alla på en gång bara

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    svarade
    Okej. Ska jag skaffa molly och guppy samtidigt?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    4 veckor.

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    svarade
    Ja, jag tänkte skaffa en mal och 10 neontetror också men det borde väl inte vara något problem?

    Jag tänkte börja ed malen och neontetrorna och köpa de andra efter ett tag. Hur lång tid tycker du att jag ska vänta innan jag köper molly och guppy?

    Tack på förhand

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    ja det ska inte vara några problem tänk på att det är bra att ha något som äter alger också

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    svarade
    Mitt akvarium är 80 cm brett och 126 l. Räcker det?

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    helst 2 honor per hane, hanarna är ganska på honorna.
    hur stort akvarium har du? frå ju inte bli för trångt heller

    Lämna en kommentar:


  • lorvimorven
    startade ett ämne Hur många?

    Hur många?

    Hej!

    Jag ska skaffa guppysar och black molly. Räcker det om man har ett par av varje eller måste de vara fler?

    //Sofia
Arbetssätt...