Kan guppy och svärdbärare hoppa ur akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Kan guppy och svärdbärare hoppa ur akvariet?

    Jag har hört att vissa fiskar hoppar ur akvariet när man har det öppet... Mitt akvarium blir rätt varmt om jag inte har det öppet så jag öppnar det med jämna mellanrum. Undrar bara (eftersom mina fiskar gärna simmar omkring mycket, ofta upp till ytan och stannar där, sedan bär det av igen) om svärdbärare och guppies har tendens att hoppa ur akvariet? Eller är det andra sorters fiskar? Vill ju inte hitta dem på golvet när det går att förhindra...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jodå, de kan hoppa ur karet, men i normala fall stannar de nog hellre i vattnet.
    Har du däremot fisk som kan jaga dem av någon anledning, blir risken större för avhopp. En anledning kan vara tex ciklider som jagar dem....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      De gör det? Skönt att höra. Ska dock inte släppa ett öppet kar "ur sikte" hade jag tänkt så det är väl inte så farligt... . Inga ciklider här inte! Har två svärdbärare, hane och hona, som är oskiljaktiga! Simmar tillsammans hela tiden och leker med varandra! Härlig syn Guppyna är mer åt sina egna håll.... hehe, men planerar absolut att skaffa fler! Inga ciklider eller så dock.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Annars låter det som om dina ungfödare klarar av den saken själva...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Jo sant, och ska behålla några yngel tänkte jag... om inte flera! Men risk för inavel??

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nja, du har kanske inte det bästa utgångsläget med endast ett par, men efter några generationer kan det vara en fördel att blanda in lite nytt blod.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Ahh, tack för tipset! Ska göra det

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Man kommer oftast "känna för" att skaffa fler fiskar ändå, men riskerna i sig med inavel är överdriven...guppy/BM påverkas inte speciellt och kan inavlas i många generationer utan problem i de flesta fall.

                Det låter som att du skall stänga av/sänka eventuell värme istället för att lyfta på täckglasen. Enklare och mer ekoniomiskt/miljövänligt. (och ingen risk att de hoppar ur!) De flesta vanliga akvariefiskar klarar sig förträffligt med en vanlig rumstemperatur kring 20-23 grader.
                Senast redigerad av tummen; 19 August 2011, 19:00.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Hur sänker jag värmen bäst i ett akvarium då? Akvariet tänder jag bara en stund på dagen, inte mer. De har det inte mörkt med tanke på dagsljuset, men hur i hela friden sänker jag akvarietemperatur? Kan man sätta i en kylklamp i några timmar eller är det för mycket av en "chock" för fiskarna?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det beror på hur varmt det är, men 27-28 grader är inte onormalt under sommaren i ett akvarium. Visst funkar det med frusna PET-flaskor och liknande, men det billigaste/bästa är att ha bra ytcirkultion som gör att vattnet kyls ner.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • CarroAnn
                      • August 2011
                      • 110

                      #11
                      Åh tack så mycket! Nja, det är snarare 29-30!!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        DÅ kan du gott låta täckglaset vara lite öppet, och med bra ytcirkulation får du ner tempen ett par grader. Fiskarna hoppar inte ur karet frivilligt i normala fall...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Det lät som att du hade värmare på, men har du ingen värmare så blir det förstås inte lätt att låta temperaturen gå ner, men en sommar gjorde jag dagliga stora delvattenbyten (50%) med kalllvatten från kranen varje eftermiddag under ungefär en veckas tid, detta funkade bra tills den värsta värmeböljan gick över, och ett extra plus var att mina cacatuoides-ciklider lekte som aldrig förr....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • CarroAnn
                            • August 2011
                            • 110

                            #14
                            Återigen tack för alla svar och tips!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...