Hur ser man på svärdbärare om den är gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Hur ser man på svärdbärare om den är gravid?

    Hur ser man om ens svärdbärare är gravid??? Har hon - liksom guppies - en svart gravidfläck?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nja, skulle jag svara på den frågan.
    Det skiljer sig lite på tydligheten på den mörka fläcken lite beroende på vilken färg svärdbäraren har, så det kan vara svårt att se på en del honor. Men går honan ihop med en hanne så skulle jag mer vara förvånad om hon inte vore på tjocken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Åh, okej! Min har nämligen en svart fläck... Hon är silvrig på magen och orange resten av kroppen. Hon är dock inte speciellt rund... Men hon har gått ihop med hanar Du var vass på att svara på frågor!! :O Hehe. Tumme upp för det!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då kommer hon säkert att bli lite rundare den närmsta tiden, och har hon väl blivit befruktad kommer det en ny kull med ca 4 veckors mellanrum.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Okej tack! Spännande!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Se bara till att du har tätt planterat så kommer iaf några yngel att överleva, att alla skulle göra det blir bara "problem" när de börjar växa till sig och bli stora.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Det har du rätt i!! Vad gör man om man inte har plats till 20 fiskar till? Är de lätta att sälja?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är lite olika med hur affärerna gör, men det brukar kunna gå och byta in fisken mot lite mat eller liknande. Att sälja dem och få pengar är svårare, då är det privatförsäljning som gäller.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Okej! Tack för svaret!!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248 Här kan ni läsa mera.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • CarroAnn
                      • August 2011
                      • 110

                      #11
                      Hon har blivit så mycket rundare nu och undrar om hon kan bli tjockare? Alltså, antagligen har hon minst en vecka kvar innan yngeln kommer... och eftersom ni ändå inte vet hur hon ser ut så är det svårt för er att säga när hon föder. Men ni kanske vet på ett ungefär? Hur lång tid tar det från att de blivit någorlunda tjocka till födseln? Tacksam för svar om någon läser detta och förstår sig på levandefödares graviditeter!

                      Kommentar

                      • sandrorita
                        • August 2010
                        • 218

                        #12
                        Det är svårt att säga hur länge hon har varit så kallad "gravid" men de väntar ju i fyra veckor. Honor kan bli tjock olika tider. Det beror ju även på hur mycket yngel de har i sig. Brukar se på mina att de får en vit bula vid deras analöppning innan födseln, dock kan man ta fel på det också för de har även en vit bula då de är könsmogen. Det kan oftast vara så att din hona kommer dra sig undan till en lungnare plats i akvariet innan hon ska föda. Jag tycker då att mina oftast föder på natten då akvariet är släckt och då man tänder ser man små yngel överallt i deras olika små gömmor. Som sagt, mycket växter och inte så finkornig sand, bra vatten och tempratur brukar göra susen. Ett tips, köp javamossa, det gjorde jag och det är det bästa gömstället jag köpt för mina yngel Lycka till!

                        Kommentar

                        • CarroAnn
                          • August 2011
                          • 110

                          #13
                          Tack så mycket för svaret!! Jag har inte finkornig sand så jag hoppas yngeln klarar sig ! Har en del plastväxter, rötter, grottor och riktiga växter även... Jag försöker att inte ha det tänt på dagen för mycket och hoppas ofta att de ska föda då! Är ju så synd om yngeln hinner bli uppätna innan jag lyckas upptäcka dem! Är de svåra att se som nyfödda?? Är de pyttesmå och genomskinliga? Haha, jag kanske inte kommer kunna se dem ändå?!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Färgen beror på hur föräldrarna ser ut, är det vanliga röda föräldrar brukar ynglen vara små ljusröda-oranga vid födseln och väldigt lätta att se.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • sandrorita
                              • August 2010
                              • 218

                              #15
                              Rötter, grottor och växter är ju sådant som är bra gömställen. Precis som Ansjo säger så beror det på färgen och den vanligast är ju den orangefärgade svärdbäraren. Jag har vita/gula/orange svärdbärare som får nästan genomskinliga ungar, otroligt svår att få se. Sen har jag även dom som är vit/orange fläckiga på kroppen och deras yngel blir även dom vit/orange fläckiga vid födseln Men de är mycket småa och får du syn på en ser du sedan oftast fler och fler

                              Kommentar

                              Arbetssätt...