Kan guppy korsa sig med molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    Kan guppy korsa sig med molly?

    Jag har 2 silver molly (honor), köpte i går guppys (honor + hannar). Guppyhannarna är endast intresserade av att försöka "få till det" med mollyerna. Kan dom korsa sig?

    Mvh tiffy07
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    #2
    Försökte kolla upp det, men upptäckte att de är från samma familj!! Grymt om de faktiskt lyckas Har dock ingen aning om det går.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Jo, guppy och molly kan korsa sig. Enligt vad de flesta som har erfarenhet säger blir det dock sterila avkommor med diskutabel livsduglighet.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #4
        Det blir som Bygert sa sterila, då dem blir hybrider.

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #5
          Med risk för återupprepning blir det som ovanstående skribenter skriver. Visst går det att korsa guppy och molly men resultatet blir infertila avkommor. Dessutom brukar avkommorna få både en och två olika defekter och resultatet blir som Bygert skriver, diskutabel livsduglighet.

          Beror så vitt jag har förstått det på att molly och guppy har olika kromosomuppsättningar.

          Kommentar

          • tiffy07
            • March 2010
            • 41

            #6
            Tack för svar!
            Då får vi väl hoppas på att dom tappar intresset för varann inom det snaraste :-)

            Mvh tiffy07

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Där lärde jag mig något nytt idag, trodde inte att de kunde få ungar tillsammans. Man lär sig något varje dag .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Var det inte nå´n här som för ett tag se´n startade en tråd om att h*n fått korsningar mellan guppy och molly, och t.o.m la upp en film på (vuxen) avkomma, som faktiskt såg ut som ganska vackra molly? Eller minns jag helt fel?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Skulle gärna vilja se den filmen då. Hade varit mycket intressant att se hur en sådan hybrid skulle se ut.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      De var faktiskt snygga för att vara hybrider.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ja det GÅR men är inte ÖNSKVÄRT, och när det sker ibland får man betrakta det som ett undantag. Dessutom funkar det som så att om det finns hanar av "rätt" art så överlagras den felaktiga sperman så att det ändå blir "riktiga" guppy/molly-yngel. "Vill" man ha hybrider får man anstränga sig och ha en av varje i separat akvarium, så att den felaktiga sperman har en chans....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...