Sjuk Guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miriamlindqvist
    • July 2011
    • 22

    Sjuk Guppy?

    Jag har nu haft mitt akvarium i några dagar. Jag har 15 friska och glada fiskar. Nu idag märkte jag däremot att en guppyhona ser ledsen ut. Hon står mest stilla och hänger liksom inte med. Jag tänkte att det kan väl inte ha med t ex vattnet att göra eftersom att alla de andra fiskarna är jätteglada. Är detta bara en naturlig död eller sjukdom?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som om du kört igång karet alldeles nyligen, och då kanske det har gått lite för fort? Nu skriver du inte hur stort karet är samt hur du gjort, men det kan vara en orsak. En annan kan vara att man köper 15 guppy i en affär/privat, och att 1 av dessa inte är frisk till 100% är inte ovanligt och heller inte så konstigt.
    Är man lite mer erfaren kan man redan från början se små tecken på ungfödare ifall de inte är helt krya, men visst kan de bli sjuka ändå...
    Prova att tillsätta 0,5 dl salt till 100 liter akvarium, och se om den kryar på sig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • cattus
      • August 2007
      • 167

      #3
      Är ju inte helt fel att kolla vattnet, halten av nitrat och nitrit i första hand. Levandefödarna är känsliga för det och speciellt om det är nystartat.
      Allt går om man vill...

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Ursprungligen postat av cattus
        Är ju inte helt fel att kolla vattnet, halten av nitrat och nitrit i första hand. Levandefödarna är känsliga för det och speciellt om det är nystartat.
        Nu är jag inte superinsatt i detta, men man brukar ju rekommendera att köra någon levandefödare för ett nyuppstartat akvarium. Det måste väl innebära att dom är rätt tåliga...? Däremot kan jag förstå om du menar guppy! Men tex molly eller nåt annat är väl ett bra alternativ att köra in akvariet på?

        Annars kan jag inte så mycket men det kommer underlätta om du svarar på frågorna om hur du går tillväga med det mesta, från uppstart till dina dagliga/veckovis rutiner.

        Kommentar

        • Miriamlindqvist
          • July 2011
          • 22

          #5
          Jag köpte 7 guppy samtidigt. Resten har jag köpt senare. Det är 60 liter. Tillsatte salt första dagen.

          Kommentar

          Arbetssätt...