Saffransmolly som föder i 3 omgångar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Saffransmolly som föder i 3 omgångar

    Jag har ett vuxet par saffransmolly.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04380_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 523,6 KB
ID: 2182423

    Honan födde första gången för några dagar sedan. Jätteskoj. Sen någon dag senare kom en till kull - från samma fisk! Och nu slutligen i morse kom en tredje kull!!

    Totalt simmar det runt ca 30 saffransmollyyngel i nanoakvariet.
    Är det vanligt att de föder i omgångar?
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Och så här ser det ut när 30-40 yngel svärmar runt i ett litet nanoakvarium. Får bli att skaffa ett mellanakvarium när dessa blir större.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-08-01 07.05.16_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,4 KB
ID: 2134748
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      Tja! ja det problemet som du har jag också stött på för länge sen när jag hade såna molly som du har nu. Mitt ända tips till dig är nog att skaffa nån fisk som äter upp en hel del yngel eller sälja dom till nån affär. Då sålde jag alla för hon födde varje dag så blev lite trött på det. Men rådet är nog att du säljer dom till nån affär gör faktiskt det med mina platy man får bra för att sälja dom till affärer!. Lycka till!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        de är väl som med guppy. de kan bli förrådsbefruktade. asså en befruktning räcker till flera kullar.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Jag pytsade över nästan alla saffransmollyyngel i stora karet igår. Ska bli intressant att se hur många som överlever. Jag har både praktbotior och en eldstjärt. Tyvärr verkar ingen ha visat sånt där jätteintresse för att mumsa i sig ynglen. Så det blir väl att lämna bort till butik eller sälja på blocket.

          Redan innan jag pytsade i saffransynglen kunde jag räkna till ett 15-tal silvemollyyngel (utöver de 4 vuxna) som tagit sig till mellansize mellan nyfött och fullvuxna. Dock tar det längre tid än man tror innan de växt till sig. De yngel jag fick i vintras börjar närma sig full storlek. Dock ej helt stora ännu, tar säkert något år. Av den kullen finns bara en endaste firre kvar av ca 15 st.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Simon H
            • January 2008
            • 515

            #6
            Jag skulle tro att du inte behöver lämna dom när dom är helt fullvuxna när jag lämnar mina platy då är inte dom heller fullvuxna fast dom får inte va för små för då tar dom nog inte emot. Men jag skulle tro att du kan lämna några till nån butik rätt så snart!

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              När jag skulle köpa guppies så fanns det i olika åldrar att välja mellan så du kan säkert sälja halvvuxna!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                de är väl som med guppy. de kan bli förrådsbefruktade. asså en befruktning räcker till flera kullar.
                Förrådsbefruktning ja, förrådsfödsel är inte det vanligaste....första gången jag hört nå´t liknande, utom för H.formosa förståss, där är det istället REGEL att de föder nå´t yngel då och då.... Lycka till med ynglen, men räkna inte med att tjäna stora pengar om du säljer till affärer, det skall till speciella förutsättningar om de över huvud taget skall ta emot dem.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Simon H
                  Jag skulle tro att du inte behöver lämna dom när dom är helt fullvuxna när jag lämnar mina platy då är inte dom heller fullvuxna fast dom får inte va för små för då tar dom nog inte emot. Men jag skulle tro att du kan lämna några till nån butik rätt så snart!
                  Det beror HELT på butiken.....och molly växer ju långsammare än platy också....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...