Jag minns en röd platy, helt enfärgad...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Jag minns en röd platy, helt enfärgad...

    Jag minns denna helt platy från min barndom på 70-talet när min familj skaffade sitt första akvarium. Är den helt borta?
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • Fiesk-Biff
    • June 2011
    • 40

    #2
    nej de finns kvar finns bara massor av olika färger o en del med prickar etc
    I had a dream, I was king. I woke up, still king!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Menar du den så kallade "korallplatyn" (röd med silvervita kanter på stjärtfenan) så ser man den ibland, hade ett gäng för några år se´n. Men nu finns det ju en massa olika odlingsformer, och de är nog ofta blandade med varandra.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #4
        Ursprungligen postat av Fiesk-Biff
        nej de finns kvar finns bara massor av olika färger o en del med prickar etc
        Okej, vad bra Jag har inte sett en enda helröd i våra lokala Zoobutiker och inte på de jag besökt under resor heller. Kan du ge tips på var jag kan hitta dom?
        Den som kommer närmast är en röd med ljusare, nästan vit bakkropp och stjärt. Tycker inte alls den är snygg. Faktum är att jag inte tycker någon av dom som inte är helröda är snygga. Kanske är jag gammalmodig?

        Mvh, Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Menar du den så kallade "korallplatyn" (röd med silvervita kanter på stjärtfenan) så ser man den ibland, hade ett gäng för några år se´n. Men nu finns det ju en massa olika odlingsformer, och de är nog ofta blandade med varandra.
          Nej, jag menar den helröda, utan inslag av andra färger. Den finns inte ens med på bild i artbeskrivningen, men jag minns den som den enda platyn under många år ända fram i början av 90-talet när jag jobbade i en Zoobutik med akvarieinriktning. Jag undrar var den tog vägen?

          Mvh, Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • Gur4m1
            • June 2011
            • 96

            #6
            Den försvann in i odlingshimlen Som styrs av efterfrågan- så nu då den är sådär lagomt "utrotningshotad" som färgvariant igen så lär väl folk börja avla på den- vänta bara Har för mig att jag sett fiskar benämnas som coral platy i min butik men inte om de var klarröda och enfärgade- ska kika idag när jag är där!

            Själv gillar jag de röda med mörka fenor, i övrigt är jag inte så förtjust i färgerna de kommer i. Bleeding heart är "spännande" men jag håller mig till en
            Senast redigerad av Gur4m1; 24 July 2011, 08:49.
            Nothing fancy, no tricks...

            Kommentar

            Arbetssätt...