Hur håller ni ert mollybestånd under kontroll?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Hur håller ni ert mollybestånd under kontroll?

    Jag börjar bli oroad för hur jag ska hålla mina mollysar under kontroll. De förökar sig så det är helt sjukt åt det. Det känns som att det kommer en kull varannan vecka. Karet är smockfullt med små vita och svarta fiskar i olika storlekar.

    Min fråga till er som har mollys är hur ni "gallrar" beståndet? Plockar ni löpande ut fisk och ger till butik eller annonserar?

    Mvh
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Kanske bra läge att försöka avla fram någon egen variant? Bara spara de som sticker ut på ett sätt och bli av med resten.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Jo, jag har redan börjat med litet "dr Mengele"-takter, dvs jag sparar bara de vitaste silvermollysarna och de helt svarta black mollysarna. Gillar inte spräckliga eller gråa. Men till att börja med känns det inte helt ok etiskt, dessutom verkar det som att ynglingen ökar exponentiellt ju fler de blir.

      Kanske borde man börja med ciklider, är det litet lugnare ynglingstempo där? Eller att helt enkelt sluta med just levandefödare och spara resten?
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Tja, helt etiskt åt skogen är det inte med tanke på att man då simulerar just det naturliga urvalet och därmed håller fiskarna friska om man gör rätt. I akvarium överlever ju de flesta som aldrig hade klarat sig i naturen med sina egenskaper.

        Du får väl ha ett kar med yngelätare som får gott levandefoder?
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • CuRSeD
          • April 2009
          • 186

          #5
          ja får aldrig några yngel ändå håller ja bara en hona och en hane i karet nu... de enda som händer är att de turas om att dö av någon konstig anledning :P

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Det är lite roligt för jag har 1 hane och 4 honor, och alla verkar trivas osv. Men får bara någora enstaka yngel då och då. Antagligen blir de uppätna trots en del gömställen. Men jag behöver inte fler så det passar mig fint

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Jag gjorde det enkelt, sålde alla black molly för 150 kr. Uppskattar att det var ca 25 st i varierande storlekar. Tillräckligt för att de skulle svärma i akvariet om man satte fram ett finger mot rutan.

              Har för mig att de var 5 från början varav kanske 3 vuxna överlevde. Sen var det nog 2 eller 3 generationer yngel.

              Nu har jag ett 30-tal saffransfärgade segelfensmollyngel i ett nanokar. Hade några fler först, men tappade några när jag testade att flytta över dem till stora karet litet för tidigt.

              Min högst ovetenskapliga bedömning är att om man plockar ur ynglen direkt vid födsel och låter de gå i ett annat kar de första veckorna, sen sätter tillbaks. Så får man en övelevnadsfaktor till stora mollys på kanske 25%. Om man bara lter de gå kvar i stora akvariet borde det ligga runt 10% i bästa fall. Vill man ha fler får man nog skaffa ett mellanakvarium. Vilket är exakt det jag funtar på att göra...

              Ett trix när man sätter tillbaks dem, är att göra det bland växter, inte på "öppet vatten". Om man gör det senare blir typ hälften uppätna innan de hinner tänka "det där runda där nere, jag kallar det för jorden".

              Vad gäller black molly är de som kanariefåglar i en gruva, har man något tjall på vattenvärden börjar de trilla ifrån. Det är bara rödmunstetra jag har haft som varit känsligare. Sorry för långt inlägg.
              Senast redigerad av Kapten Zoom; 05 August 2011, 21:14.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Konstigt med känsligheten med mollys. Den brukar väl räknas som en väldigt tålig fisk, bra för nybörjare och köra in ett nytt akvarium? Skönt att du blev av med några iaf =)

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #9
                  va kör ni med för temp för era mollys och tillsätter ni nå salt? Ja har börjat köra 27*c , och verkar som de iallafall överlever lite längre nu. Konstigt de där alltså, de är ju fan inte billiga heller! 69:- !!!

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Jag kör mellan 27 och 30 grader och pytsar i en del salt faktiskt (Ektozon). Osäker på exakt hur mycket, men vid varje vattenbyte får de en skvätt.

                    69 kr för black mollys? Man kanske skulle börja odla akvariefisk...

                    Nej i Stockholm kostar de väl typ 25 kr st. Silverfärgade är dyrare och fina ex av saffrans dyrast.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • CuRSeD
                      • April 2009
                      • 186

                      #11
                      Får väl prova lite salt igen, när ja hade kallare temp så fick ja iallafall problem med svamp,.
                      Segelfens mollyn 69:- , Black mollyn vet ja inte va det var för pris på, detta är på DM i Västerås.

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Oki jo segelfens silver är väl något dyrare.

                        Håll utkik på blocket om någon/några månader så kanske det kommer ut en annons om billiga mollys i Stockholm. Jag har nu ca 15 segelfens silvermolly i akvariet. Blir det för stora så...

                        Och en superrensilvrig toktjock hona som stått och tryckt bland växterna senaste dagarna. Så det blir nog en kull igen inom kort.

                        Sen är det alla saffrans segelfensmollyyngel förstås.

                        Jag hade en silverhona som fick något skumt med ögat, det började stå ut. Jag gav henne några veckor, sen blev det fiskhimmeln. I övrigt verkar de trivas. Men de större fiskarna jagar ynglen förstås. Kanske ger bra kondition.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...