Mina mollybebisar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • filip.akerberg
    • January 2010
    • 37

    Mina mollybebisar dör

    Har några dalimatinermollys som fått yngel, första tillfället lät vi dem vara kvar i karet, de var tio stycken men efter någon vecka eller två var alla borta.

    I karet finns, marmorgurami, guldgurami, kardinaler, siamesiska algätare och mollys.


    När nästa "kull" kom var dom sju stycken som jag snabbt fångade och placerade i ett sådant babyakvarium som ligger i stora karet. Efter någon vecka så är där nu bara tre levande kvar. Några av dem simmade i en spiral fram och tillbaka medan någon bara lade sig på botten. I det senare fallet så har de ju inte blivit uppätna i alla fall, något tips till mig? Ska man låta de simma fritt i karet eller ta upp dem i babykar...? Och varför klarar dom sig inte?
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Jag kör med ett 10 liters nanoakvarium. Funkar hur bra som helst. Eller snarare för bra, för det är mollydilerium i stora akvariet. Alldeles för många nu.

    Har även kört med yngelkasse. Det fungerar bra, men min kasse har suttit preceis vid vattenutblåset, enda stället den kunde sitta på. Därför har de geggat igen efter varje kull. Med nanokaret har man inte de problemen.

    Dock bör man vara litet extra noga med vattnet i nanokaret. Ett tioliters kar är svårare att hålla bra än ett 250 liters. Så 10-20% vattenbyten 2 ggr i veckan. Startvattnet tar man givetvis från stora akvariet. Sen hålla koll på att man inte övermatar.

    Funkar bra för mig, men som sagt är problemet snarare att det blir för många mollysar. Jag måste skänka bort för att inte få problem senare.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • filip.akerberg
      • January 2010
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Jag kör med ett 10 liters nanoakvarium. Funkar hur bra som helst. Eller snarare för bra, för det är mollydilerium i stora akvariet. Alldeles för många nu.

      Har även kört med yngelkasse. Det fungerar bra, men min kasse har suttit preceis vid vattenutblåset, enda stället den kunde sitta på. Därför har de geggat igen efter varje kull. Med nanokaret har man inte de problemen.

      Dock bör man vara litet extra noga med vattnet i nanokaret. Ett tioliters kar är svårare att hålla bra än ett 250 liters. Så 10-20% vattenbyten 2 ggr i veckan. Startvattnet tar man givetvis från stora akvariet. Sen hålla koll på att man inte övermatar.

      Funkar bra för mig, men som sagt är problemet snarare att det blir för många mollysar. Jag måste skänka bort för att inte få problem senare.
      Mitt yngelkar är i det stora karet och flyter/sitter vid rutan, det är cirkulation genom det lilla karet så de har samma vatten som de stora fiskarna. Men.. de dör ju ändå

      Kommentar

      • filip.akerberg
        • January 2010
        • 37

        #4
        Nu har alla mollybebisarna dött....... jäkla tråkigt
        Hittade den sista nu som låg på rygg. Ska man helt enkelt skippa babykar och låta dem klara sig själv?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Ja gör det. Några överlever alltid och då blir det de starkaste. Förr eller senare sitter du ändå där med bekymret att ha för många mollys...
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          Arbetssätt...