Gravid Platy-hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barbados
    • July 2011
    • 4

    Gravid Platy-hane?

    Hej!

    Jag har två platy i ett akvarium på ungefär 40-50 liter. När jag köpte fiskarna sa jag att jag ville ha två honor. Trots detta fick jag uppenbarligen en hane och en hona, eftersom det nu är massa yngel som simmar runt på botten.

    Det konstiga är dock att den som ser ut som en hane (den som har ett streck till analfena) nu verkar vara gravid. Den är rund och blir bara rundare, trots att de inte får speciellt mycket mat (den andra fisken ser ut precis som den gjorde när jag köpte den).

    Den andra fisken har en rundare "utfälld" analfena.

    Kan någon beskriva hur det här går ihop?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den har inte blivit sjuk, av tex bukvattensot? Står fjällen ut på fisken runt magen så finns risken att det kan vara det, annars ligger det nära till hands att det faktiskt är en hona...?
    Du kan inte länka hit en bild så går det lättare att avgöra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • barbados
      • July 2011
      • 4

      #3
      Hej!

      Jag har ingen möjlighet att ta en bild tyvärr. Men den har som du säger utåtstående fjäll, och en del vita prickar, och så ser det ut som att den nästan har tappat lite fjäll. Den äter inte heller har jag märkt.

      Vad beror bukvattensot på? Är det jag som inte kan ta hand om mina fiskar?

      Med vänliga hälsningar,
      barbados

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är sådant som händer, men iband kan det även bero på dålig vattenkvalité.
        Personligen skulle jag tagit bort den fisken, och sedan vänta ett tag innan jag köpte ny fisk för att se så det inte spridit sig.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • barbados
          • July 2011
          • 4

          #5
          Hej!

          Jag har placerat fisken i en annan behållare tillsvidare. De andra fiskarna äter som vanligt och är pigga.

          Finns det något man kan göra för den sjuka fisken? Är det helt säkert att den är sjuk om den har de symptom jag beskrivit (utåtstående fjäll, äter inte, och så vidare)?

          Ska jag byta vatten i akvariet där de andra fiskarna är? Eller vad bör jag göra?

          Med vänliga hälsningar,
          barbados

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om du inte tidigare bytt vatten kan det vara en bra idé. Att byta ca 25% vatten i veckan är inte fel, trots att vattnet kanske ser ut att vara bra är det inte alltid på det viset.
            Hade man sett en bild på fisken hade det varit lättare att avgöra om den är sjuk eller inte, det är jättesvårt att säga hur du ska göra i detta läge, men avvakta någon dag och se om den kryar på sig.
            Prova att salta vattnet där den "sjuka" fisken går, beroende på hur stor behållare den bor i så hade jag tagit ett par msk vanligt salt/10 liter vatten. Salt hjälper fisken att självhjälpa sig kan man kort säga, det har med saltbalansen i kroppen att göra.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • barbados
              • July 2011
              • 4

              #7
              Hej!

              Den sjuka fisken har fått salt och så har jag bytt ungefär en tredjedel av vattnet i akvariet.

              Det var svårt att få bra bilder på den sjuka fisken, men här är ett försök i alla fall:



              Är den sjuk? Nu sitter fisken mest på botten av sin behållare och rör sig inte värst mycket alls. Ibland händer det dock att fisken simmar upp till ytan för att sedan simma ner till botten igen.

              Tackar så hemskt mycket för hjälpen.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jepp, den är sjuk och kommer inte att klara sig. Ta bort den, så slipper den lida mer...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...