Vilken är din favorit av levandefödare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tobbe R
    svarade
    Håller med Bygert, Heterandria formosa är min favorit. Jag har ett antal i ett 40-liters s.k. guppyhotell med mera javamossa och hornsärv än vatten och de trivs tydligen förträffligt. Började med fyra och nu har jag ingen aning hur många där är. Har skruvat ner pumpen till minimum, behövs inte mera.

    Jag la i några räkor efter MAFs auktion förra året och jag ser någon ibland men antagligen överlever mycket få eller inga räkyngel.

    Har även haft några fiskar ute i en balja på sommaren och de trivs lika bra där.

    Tobbe

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    De flesta vildformer ger mindre antal avkommor per kull än odlade former, är min erfarenhet. Vilket bidrar till charmen det med, man blir inte översvämmad på ett halvår.

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Vildformer av svärdbärare i allmänhet. Just nu är den stora favoriten Xiphophorus nezahualcoyotl (Höglandssvärdbärare eller Nezzie-svärdbärare). Har ett artkar på strax över 100 liter med denna art och de är väldigt aktiva och dessutom grymt fina. Dessutom skiljer de sig ganska mycket från många av de andra vildformerna och blir lite mindre. Som Pär skriver ovan har de en fantastiskt snygg ryggfena. Jag har dock märkt att de ger ifrån sig små kullar om man jämför med de större släktingarna (vilket naturligtvis är logiskt).

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Chapalichtys paradalis, en Goodeide art. De är "äkta" levandefödare eftersom ungarna föds med navelsträng

    Lämna en kommentar:


  • Pär J.
    svarade
    1. Metalltandkarp (Girardinus metallicus) är en liten ungfödare som jag länge gillat. Hanarna är mycket små medans honorna är i guppystorlek. Enfisk man ibland kan hitta hos välsorterade akvariebutiker.

    2. Xiphophorus nezahualcoyotl (Neza svärdbärare) en fantastisk svärdbärare som inte skryter med sin färgprakt men väl ryggfena och kroppsform. En av flera fina naturformer inom svärdbärar-släktet.

    3. Dvärgtandkarp (Heterandia formosa) en ännu mindre ungfödare som förtjänar att synas mer, en gammal klassiker.

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Jag säger dvärgtandkarp för min del. Små så de knappt syns och inte mycket till färg direkt men trevliga och tacksamma. Jag har en grupp som bott i ett sextiliters i många år, enda teknik är en lampa och en doppvärmare. De får ju mat och vattenbyte nån gång när jag får ett ryck, inga konstigheter alls alltså men de går där och sköter sitt och verkar trivs med det. Till och med överlevde de en hängd doppvärmare som skickade temperaturen långt över trettio, de har klarat sig utan värme nån period också. Så för all del, visst finns det fiskar som är snyggare att titta på (det är inte så lätt att förklara för folk varför man har nåt som de knappt ser i all javamossa) men ändå, när man haft nåt i många år som sköter sig nästan själv kan man inte låta bli att gilla dem.

    Lämna en kommentar:


  • Gur4m1
    svarade
    JAg är såndära tråkig som favoriserar den rätt vanliga, röda wagtail platyn. Mhm...men den är råhet tycker jag.

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Dålig på latinska namn när det gäller levandefödare men gillar starkt endlers guppy.

    Lämna en kommentar:


  • Fiesk-Biff
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Mer eller mindre gör de nog alla det, men har man korrekt inredning i akvariet klarar sig ändå fullt tillräckligt med yngel
    ja det gör väll det.

    Lämna en kommentar:


  • Kapten Zoom
    svarade
    Sorry missade den, då säger jag saffransfärgad segelfensmolly. Jag har två st som är knappt 10 cm. Kan tyvärr inte stila med latinnamn, eller vill inte snarare.

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
    Eldstjärt, snygg fisk!
    Knappast en levandefödare.


    Jag gillar också vildformer och är just nu väldigt förtjust i mina Xiphophorus mayae, X. montezuma 'Lago Victoria' och X. helleri Lago Hacienda'.

    Lämna en kommentar:


  • Kapten Zoom
    svarade
    Eldstjärt, snygg fisk!

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Dermogenys gillar jag. Ruggigt fräcka fiskar. Udda och med udda beteende. Fast det finns många andra också, uppskattar många levandefödare av ett flertal olika anledningar.

    Lämna en kommentar:


  • Berserken
    svarade
    Glitterlimian gillar jag .Med gott om växter så klarar sej rätt många yngel

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Fiesk-Biff
    jag är ju inne på endler eller något liknande, tycker det är så tråkigt när vissa andra äter sina yngel. några tips på levandefödare som inte gör detta?
    Mer eller mindre gör de nog alla det, men har man korrekt inredning i akvariet klarar sig ändå fullt tillräckligt med yngel

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...