Vilken är din favorit av levandefödare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    #16
    1. Metalltandkarp (Girardinus metallicus) är en liten ungfödare som jag länge gillat. Hanarna är mycket små medans honorna är i guppystorlek. Enfisk man ibland kan hitta hos välsorterade akvariebutiker.

    2. Xiphophorus nezahualcoyotl (Neza svärdbärare) en fantastisk svärdbärare som inte skryter med sin färgprakt men väl ryggfena och kroppsform. En av flera fina naturformer inom svärdbärar-släktet.

    3. Dvärgtandkarp (Heterandia formosa) en ännu mindre ungfödare som förtjänar att synas mer, en gammal klassiker.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #17
      Chapalichtys paradalis, en Goodeide art. De är "äkta" levandefödare eftersom ungarna föds med navelsträng
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #18
        Vildformer av svärdbärare i allmänhet. Just nu är den stora favoriten Xiphophorus nezahualcoyotl (Höglandssvärdbärare eller Nezzie-svärdbärare). Har ett artkar på strax över 100 liter med denna art och de är väldigt aktiva och dessutom grymt fina. Dessutom skiljer de sig ganska mycket från många av de andra vildformerna och blir lite mindre. Som Pär skriver ovan har de en fantastiskt snygg ryggfena. Jag har dock märkt att de ger ifrån sig små kullar om man jämför med de större släktingarna (vilket naturligtvis är logiskt).

        /Jocke

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #19
          De flesta vildformer ger mindre antal avkommor per kull än odlade former, är min erfarenhet. Vilket bidrar till charmen det med, man blir inte översvämmad på ett halvår.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #20
            Håller med Bygert, Heterandria formosa är min favorit. Jag har ett antal i ett 40-liters s.k. guppyhotell med mera javamossa och hornsärv än vatten och de trivs tydligen förträffligt. Började med fyra och nu har jag ingen aning hur många där är. Har skruvat ner pumpen till minimum, behövs inte mera.

            Jag la i några räkor efter MAFs auktion förra året och jag ser någon ibland men antagligen överlever mycket få eller inga räkyngel.

            Har även haft några fiskar ute i en balja på sommaren och de trivs lika bra där.

            Tobbe

            Kommentar

            Arbetssätt...