Gravid guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MadamHex
    • July 2011
    • 9

    Gravid guppy

    Hej.

    Jag har en guppy hona som jag haft i lite över en månad nu. Och hon blir bara fetare och fetare. Hon är gravid med andra ord (har frågat en kompis). Men jag vet inte hur länge de är gravida, hur de beter sig när de ska föda, hur många yngel/ungar får de? Är det någon snäll guppykännare som skulle vilja hjälpa mig med det. Hon är så fet att det ser ut som om hon ska spricka när som. Jag har köpt en yngelbur eller vad det heter för skulle vara kul om man kunde föda upp dem. När ska jag stoppa honan i den lilla buren?

    Är tacksam för alla hjälpsamma svar MadamHex
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hejsan...
    Guppyhonor föder ungefär en gång per månad så länge de går i samma kar som minst en hane. Även några månader efter att sista hanen lämnat karet kommer det droppa ut yngel eftersom de har så kallad förrådsbefruktning som gör att de kan spara flera kullar i magen.
    De vanliga symptomen på födsel förutom att de blir smällfeta är att de drar sig tillbaka, gömmer sig bakom pump eller bland växter. Vissa kan visa stressymptom så som simma upp och ner längs rutan eller klia magen men de flesta föredrar att dra sig tillbaks och föda i ensamhet.
    Jag föredrar alltid att låta honorna få föda i lugn och ro bland växterna eftersom en yngelbur lätt kan stressa honan. Har du däremot andra fiskar än guppy i karet kan det vara svårt att få yngle att överleva och då kan yngelbur vara enda lösningen. Lägg isf massor med växter i yngelburen delvis för att lugna honan men oxå för att ge ynglen gömmor som annars blir en fin middag för mamma guppy.
    Lycka till med dina guppy
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Och.. ja just det. Svar på frågan hur många yngel de får: Lite individuellt beroende på hur de skötts och om det är första kullen men normalt runt 20-30 yngel varav många slinter in i munnen på honan eller andra invånare i karet. Jag brukar få mellan 5-10 ungefär ur varje kull att överleva. Men då anstränger jag mig inte fullt ut utan låter de starka överleva. Jag tycker 5-10 är alldeles lagom
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • MadamHex
        • July 2011
        • 9

        #4
        Tack Nina82 för svaren, de hjälpte mig att förstå lite mer
        Ja, hon har börjat gömma sig bland stenarna och grottorna.
        Så jag får vara på min vakt med att lägga henne i yngelburen.

        Kommentar

        • kryddan803
          • July 2011
          • 241

          #5
          Kan inte du visa en bild på din gravida guppy för jag hr en guppyhona och misstänker att hon är gravid och skulle gärna veta hur de ser ut när de är sådär smällfeta..?

          Kommentar

          • lillylinda1122
            • November 2012
            • 2

            #6
            Hej jag har inga fiskar men jag har läst på om guppys och du kan titta om den har en svart fläck på ändan och då kan du göra det

            Kommentar

            • Majkie88
              • August 2012
              • 215

              #7
              Att de har en mörk 3kant på magen vid analfenan behöver inte alltid betyda att de är gravida. Många har alltid den 3kanten.

              Men sök på gravid guppy på google bilder så kommer de upp massa tjockisar Men ja man märker oftast om den är gravid för den blir betydligt mkt tjockare än vad de är annars.

              Kommentar

              Arbetssätt...