salta för black mollys skull?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysette
    • April 2011
    • 24

    salta för black mollys skull?

    hej! jag har ett kar med guppy, platy, tetror, siamesiska algätare och black molly. mina black molly verkar inte stortrivas precis och jag antar att det beror på att jag inte har något salt i vattnet. kan jag salta vattnet trots att jag har andra fiskar där? trivs de andra då? och isf hur mycket ska jag ha- jag har ett 102liters?
    tacksam för svar
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Det finns olika uppfattningar om det där, jag brukar argumentera för att undvika salt i akvarierna, andra tycker det är ok och använder det regelbundet.
    Om det behövs i ditt fall vet vi inget om, det beror mycket på av vilken ursprungsstam de är, om de är svenskodlade eller inte, odlade med eller utan salttillsats etc., men för tetrornas skull skulle jag avstå, men kanske en aningen högre temperatur skulle få dina blackmollys att trivas bättre?
    Dessutom; alla fiskar gynnas av en bra vattenkvalitet, testa att byta vatten lite oftare och mindre mängd varje gång så kanske detta (i kombination med lite högre temp.!) hjälper minst lika bra (eller bättre) än att salta akvarierna..... Vill man höja PH-värdet så kan man lägga i lite kalksten i akvariet....det lilla kan ibland räcka för att pigga upp mollysarna....
    Senast redigerad av tummen; 06 July 2011, 17:21.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • lysette
      • April 2011
      • 24

      #3
      tack så mycket för hjälpen! ska prova att höja temperaturen lite!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Du bör hellre skaffa ett eget kar till dina Black molly där du kan höja tempen och köra med bräckvatten (2% salt i vattnet)! Black molly är beroende av salt för att må bra och kan to.m vänjas att gå i rena saltkar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Det beror helt och hållet på hur man har odlat dem. Är det svenskodlade Black Molly behöver de inte något salt. Lika väl som man kan vänja dem vid salt vatten så kan man också vänja dem vid sött.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Det beror helt och hållet på hur man har odlat dem. Är det svenskodlade Black Molly behöver de inte något salt. Lika väl som man kan vänja dem vid salt vatten så kan man också vänja dem vid sött.
            Jag är inte av den uppfattningen att man så lätt ändrar på black mollyns fysiologi, ungefär som att föda upp clownfiskar i bräckvatten, det gör den inte till en bräckvattenfisk, en extrem jämförelse men jag köper inte det där!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...