Hermafroditplaty?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hermafroditplaty?

    För ett tag se´n köpte jag två indianplaty, en hane och en hona (en variant med hög och spetsig ryggfena). Nu har honan dött, men hanen är kvar, tillsammans med några av deras nu vuxna yngel. Det som förbryllar mig är ynglen. Alla har gonopodium, men har samma färg som mamman hade, det vill säga lite längsstrimmiga, och jämnfärgade, medan pappan å sin sida är gul på framkroppen och rödorange på bakkroppen. Åtminstone den ena av dem är dessutom ganska rund, som en hona, och har en mörk fläck vid analfenan. Dessutom så simmar en av dem som en galning efter en av de andra, och försöker para sig med den, trots att båda har gonopodium

    Nå´n som har hört talas om nå´t liknande?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Inget konstigt med att alla får samma kön, levandefödares kön "bestäms" i mångt och mycket utav pH halten i ditt kar. Som ett exempel hade jag en hel kull med dalmatiner mollys (ca 35 st) som var honor vid pH <7. När ynglen var ca 5 månader gamla och dom flesta hade gått till butik så höjde jag upp pH till 7,5 och då "blev" den hona jag sparat en hane.

    Pappan till dessa yngel, den numer avlidna Sir HumpaLot, brukade t.o.m. jaga min arm för en omgång i sängkammaren när jag var nere i karet och rotade. Så dessa killar är inte alltid så kräsna på vad dom tar med sig hem Finns det inga honor får man gå efter det som finns, lite fängelsementalitet

    Färgsättningen har väl att göra med vilka anlag som är dominanta, tydligen är honans färger dominanta över hanens och då blir alla/majoriteten av yngeln som mamman.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Rund buk kan räcka för att tandkarpshannar tolkar den firren som en hona - och detta väl över artgränserna. Jag slängde i en halvstor platyhona som mat till en stor sjoestedtihanne och åkte på semester en gång. Honan överlevde och sjoestedtihannen var bara intresserad av platyhonan för sex...
      Att ynglen liknade bara mamman kan bero på tidigare hannar - det här med förrådsbefruktning du vet. Och könsfördelning det är ju ett kapitel för sej men visst kan den bli riktigt sned ibland. Tom med värre än i Kina...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      Arbetssätt...