Yngel på G!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysette
    • April 2011
    • 24

    Yngel på G!

    Hej! Jag har ett akvarium med bland annat guppy och platy, 3 st honor av varje sort och alla är dräktiga. Jag hittade ett yngel i akvariet precis men vet inte från vilken fisk :P jag har tidigare fått från platy men vet inte hur stor skillnaden är på deras yngel? Jag har håvat in ynglet och lagt den i ett yngelkar. Likaså med honorna, var för sig förstås. Nu undrar jag hur länge platy och guppy föder? Alla honorna är fortfarande väldigt tjocka och jag har inte fått fler yngel på ca 30 min nu. Kan "förlossningen" pausas när de blir stressade eller är det färdig ynglat?
    Tack på förhand!
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Varför inte låta ynglen gå kvar i akvariet de föds i?

    Platyyngel föds färgade (om än svagare än vuxenfärg, men de har färg från början och är inte gråa), guppy-yngel föda 'grågenomskinliga' och får färg långt senare.

    Kommentar

    • lysette
      • April 2011
      • 24

      #3
      För att det inte bara finns platy och guppy i akvariet. Då är det ett platy-yngel, jag har svårt att tro att honan som födde ynglet bara fick ett, de andra har antagligen blivit mat redan.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        Ursprungligen postat av lysette
        Hej! Jag har ett akvarium med bland annat guppy och platy, 3 st honor av varje sort och alla är dräktiga. Jag hittade ett yngel i akvariet precis men vet inte från vilken fisk :P jag har tidigare fått från platy men vet inte hur stor skillnaden är på deras yngel? Jag har håvat in ynglet och lagt den i ett yngelkar. Likaså med honorna, var för sig förstås. Nu undrar jag hur länge platy och guppy föder? Alla honorna är fortfarande väldigt tjocka och jag har inte fått fler yngel på ca 30 min nu. Kan "förlossningen" pausas när de blir stressade eller är det färdig ynglat?
        Tack på förhand!
        det kan väl ta upp till en hel dag?
        om du får yngel nu, räkna med att få fler! då kanske du vill att några ska bli uppätna

        Kommentar

        • lysette
          • April 2011
          • 24

          #5
          jag har ingen aning om hur lång tid det tar :P men hon har iaf börjat yngla nu igen och det har blivit 4 till men hon är fortfarande jätte stor

          fin skäggagam btw!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            Ursprungligen postat av lysette
            jag har ingen aning om hur lång tid det tar :P men hon har iaf börjat yngla nu igen och det har blivit 4 till men hon är fortfarande jätte stor

            fin skäggagam btw!
            om hon är stor så märker du när hon är klar, då är hon ju normal igen

            ja, rex är fin men inte så "orange" som på bilden. hans värmelampa gör så det blir mer orange än vad det är. men han är ändå mer brun, orange än vad de flesta andra är.

            Kommentar

            • lysette
              • April 2011
              • 24

              #7
              Ursprungligen postat av freddi36
              om hon är stor så märker du när hon är klar, då är hon ju normal igen

              ja, rex är fin men inte så "orange" som på bilden. hans värmelampa gör så det blir mer orange än vad det är. men han är ändå mer brun, orange än vad de flesta andra är.
              okej hur gammal är han då?

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                han blev 3 i april.
                om du har mycket växter i karet kan du nog låta några yngel gå kvar. de brukar klara sig om det finns gömmställen. vad är det för andra fiskar du har?

                Kommentar

                • lysette
                  • April 2011
                  • 24

                  #9
                  Ursprungligen postat av freddi36
                  han blev 3 i april.
                  om du har mycket växter i karet kan du nog låta några yngel gå kvar. de brukar klara sig om det finns gömmställen. vad är det för andra fiskar du har?
                  jag har ett rätt stort yngelakvarie jag ska flytta dem till sen med jätte mycket växter där de först får växa till sig innan jag vågar släppa dem bland de andra jag har black molly, rödnackad tetra, och siamesiska algätare

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    Ursprungligen postat av lysette
                    jag har ett rätt stort yngelakvarie jag ska flytta dem till sen med jätte mycket växter där de först får växa till sig innan jag vågar släppa dem bland de andra jag har black molly, rödnackad tetra, och siamesiska algätare
                    ok, då ska du nog flytta de du vill behålla. tetror tar typ allt som rör sig, dom är riktiga yngelrövare.

                    Kommentar

                    • lysette
                      • April 2011
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av freddi36
                      ok, då ska du nog flytta de du vill behålla. tetror tar typ allt som rör sig, dom är riktiga yngelrövare.
                      det ska jag tack för hjälpen!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        inga problem lycka till med dom små.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...