Melerade black molly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Melerade black molly yngel

    Av de 4 yngel jag lyckades rädda undan till yngelkassen är endast 1 helt svart. Övriga 3 är melerade. Kan det varit en blandning mellan black och silvermollys som skett tros? Eller är det vanligt med gråspräckliga mollysar?

    När jag tänker efter var min silvermollysyngel hel vita utom ett fåtal som var melerade.

    Vore intressant att höra era erfarenheter om detta.

    Mvh
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Skulle säga att det är mycket vanligt med yngel i andra färger/annan teckning från odlingsvarianter av molly. Det är flera olika arter och även korsningar mellan arter involverade, och många stammar är inte alls stabila mellan generationerna. Tar vi silver-, dalmatiner- och blackmolly av samma art/korsning så har jag länge misstänkt att några av de som odlar dessa i större omfattning sas "kör samma stam" för rubbet och sedan sorterar ut dem efter färg innan försäljning.

    Dessa tre varianter är också rätt känsliga, iaf i Malmö. Inte alls särdeles lätta i "standardakvarium", enligt mig - men höjer man tempen (28-30 grader) och dumpar i en hel del salt så är de busenkla. Däremot finns en annan variant av black molly (blir mindre och har ofta lite gult i fenorna) som jag varmt rekommenderar. Mycket tåligare och mer lättskött, plus att de flesta yngel blir svarta (något enstaka blir gult).

    Jag är iaf inte förvånad över att du fått olika färg på ynglen - hade du fått samma färg på ynglen som föräldrarna har så hade jag tom kanske velat köpa några... *s*

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 May 2011, 07:09.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    Arbetssätt...