Svart Molly yngel till foster!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hunchbackman
    • May 2011
    • 2

    Svart Molly yngel till foster!!

    Har två svarta molly honor och det är nu andra gången som en hona får yngel. När den första fick blev det två levande yngel som jag hittade. Då hade jag inget yngelakvarie eller liknande. Denna andra gång som jag såg att det var nära förestående till att yngla av sig skaffade jag ett yngelakvarie där man kan separera honan och ynglen. När jag kom ner idag på morgonen hade honan fått sina yngel. Jag kan dock endast se ett levande yngel resten är i något stadie av foster till yngel. Några av dem är mer yngellika och har en liten "foderpåse" under buken.
    Nu blir min fråga: är det någon mening att låta dessa ligga kvar i botten på yngelkaret eller kan man rensa bort dem?
    Måste ynglen utvecklas klart i honan? Svarta mollys är ju ändå en levandefödare.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    När mollyynglen föds är de frisimmande direkt, så de yngel som ligger på botten kommer inte överleva. Det som hände är att honan blev så stressad av att bli flyttad till yngelakvariet att hon släppte ynglen i förtid. 'Foderpåsen' under ynglen är gulesäcken och den är normalt förbrukad när honan släpper ynglen.
    Om du vill ha överlevande yngel är det allra smartast att ha akvariet tättplanterat med växter där ynglen kan gömma sig tills de är stora nog.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Hunchbackman
      • May 2011
      • 2

      #3
      Tack för svaret! Jag misstänkte att det kunde vara så att hon blev stressad. Det är 2 av ca 60 som simmade omkring med sin gulesäck så de är separerade från större fiskar. Överlever dom så är det bra. Har nu ytterligare en svart molly hona som kommer yngla av sig inom ca 1 vecka. Hoppas jag inte stressar henne, men hon kommer få ett annat "kar" att föda i.

      Senast det blev något fick jag två yngel som levde också, men råkade släppa ut dem lite för tidigt var på våra leopard danior jagade fatt i en. Den andra gick samma öde till mötes dock av en "uthungrad" moder... :-(
      Detta misstag kommer inte göras om.
      Med tiden kommer även växtriket att utökas och ge andra fiskyngel möjlighet att överleva. :-)

      Kommentar

      Arbetssätt...