köttätande guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decals
    • January 2011
    • 101

    köttätande guppys

    Hej! Nu är det så att jag har neontetrasjukan och flera tetrorhar dött.
    Nu har jag hittat två skelett av två neontetror som jag tror malen har käkat på , fast en av mina guppyhonor. Sitter och mummsar i sig resterna. Borde jag göra något eller bli det bara en näringsrik middag för henne?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Allt som dör/försvinner i karet belastar bakteriekulturen på ett eller annat vis. Äts kadaver upp så blir det som extra foder för fiskarna, och de skiter mer som belastar karet på det viset. Skulle nu en död fisk inte bli uppäten kommer den istället att multna, som belastar ditt akvarium på det sättet istället. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

    Så är det ett litet/mindre kar med kanske ett innerfilter och en del fisk i karet, är det lämpligt att plocka upp döda fiskar medans ett större kar har oftare stadigare balans och är då inte lika känsligt.
    Så i ditt fall är det lämpligt att plocka upp döda fiskar om du ser dem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Dessutom är det alltid bra att få ut sjuka fiskar ur karet, så att all risk för ev. smittspridning undanröjs.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Decals
        • January 2011
        • 101

        #4
        Det har jag lärt mig nyligen , hade åtta tetror innan sjukdommen bröt ut , nu har jag tre varav två simmar aktivt och en simmar på samma ställe på bottnen D;

        Kommentar

        Arbetssätt...