Hur många guppys kan jag i 40L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EnMynta
    • June 2010
    • 10

    Hur många guppys kan jag i 40L?

    Jag har ett 40L-kar där det just nu bor 8 vuxna guppys, ett par yngel samt några små äppelsnäckor. Hur många vuxna guppys kan jag ha i 40L? Gör ett större (1/3-del ungefär) vattenbyte typ var femte-sjunde dag, och har gott om växter och andra gömställen.

    Hur många kan jag ha? Har ett större kar också, men det är inte klart för inflytt än på någon månad eller så.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det brukar ofta sköta sig själv, det blir många gånger status quo i ett mindre kar med ungfödare och ett visst antal individer kommer att leva och må bra. Blir det något dödsfall kommer ungfiskar underifrån och tar dennes plats, så för din del behöver du inte oroa dig antalsmässigt förrän ditt andra kar är igång!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • EnMynta
      • June 2010
      • 10

      #3
      Det låter bra! Anledningen till att jag frågar är att en väninna har två halvvuxna honor hon vill bli av med, och sedan så är jag ju shoppingsugen också... Det skulle alltså innebära typ sammanlagt 12-15 vuxna guppys i karet, men det kanske är helt okej det också?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nja, då skulle jag nog vänta med inköpen tills det andra karet kommit igång!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • EnMynta
          • June 2010
          • 10

          #5
          Då gör jag så! Tack för hjälpen! Kanske jag får lite extra motivation att ta tag i det andra karet också...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kan vara så...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              mitt akvarium är 40l
              med ca. 42 guppy...



              2 vuxna & ca. 40 yngel, och ca. 20 yngel som ska flytta in snart

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av rallekralle
                mitt akvarium är 40l
                med ca. 42 guppy...



                2 vuxna & ca. 40 yngel, och ca. 20 yngel som ska flytta in snart
                Ja det kan FUNGERA, men det är inte något ideal att packa in så många fiskar som möjligt i ett akvarium, det brukar leda till stress som gör dem sjuka till slut. Men ibland ligger gränsen för vad som är möjligt ganska högt...däremot är det lätt att ett överbefolkat akvarium kraschar ganska snabbt/plötsligt, och då brukar många fiskar dö samtidigt.

                Det är bättre att satsa på kvalitet framför kvantitet, rensa bort några individer då och då så antalet håller sig på en mer rimlig nivå....det dyker alltid upp lite klena individer och då tar man lämpligen bort dessa direkt.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  nu har jag bara 4 guppy (2 yngel 2 vuxna),
                  men nu är det 60 yngel i lilla yngelkaret

                  Kommentar

                  Arbetssätt...