Yngeldags

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piggepelle
    • March 2007
    • 168

    Yngeldags

    Hej hej

    Jag har precis börjat med akvariumet igen och nu är min lilla guppyhona gravid och ska yngla snart. Jag undrar bara när man ska slänga i henne i lilla yngelhållaren där hon kan föda. Hon har nog inte ynglat tidigare för att hon inte ser så fruktansvärt tjock ut fast att hon är lite fyrkantig och har en liten vit plupp längst ner vid "öppningen". Skulle vara kul om man kunde spara dom små.

    Tack för mig

    /Therese
    piggepelle
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Helst ska du inte stoppa henne i yngelkassa över huvud taget. Förutom att det stressar sönder honan så kommer en yngelkasse att kraftigt hämma småttingarnas tillväxt. Honan blir oftast så pass stressad att hon föder i förtid och i absolut värsta fall kan hon få missfall av stressen som en yngelkasse innebär.

    Med guppy, platy o.s.v. behöver man inte separera småttingarna från resten av befolkningen. Det räcker med att inte ha allt för många fiskar sett till karets totala storlek, samt att ha rikligt med växter. Det kommer sluta med mer fisk än du vill ha ändå Efter ett tag börjar dom flesta andra fiskar vänja sig vid yngel och sluta jaga dom.


    Huruvida hon har ynglat tidigare har ingen som helst påverkan på hur tjock hon blir. Vill du absolut ha yngelkasse så ska du vänta så länge som möjligt med att flytta henne. Hon ska vara sprängfärdig samtidigt som du märker ändrat beteende. Hon börjar dra sig undan från dom andra fiskarna, håller sig helst vid ett hörn eller gömt bakom växter/dekoration. Dom föder oftast på tidig morgon.

    Se till att ha flytväxter, eller andra växter, i yngelkassan för att minimera stressen för honan.

    Kommentar

    • piggepelle
      • March 2007
      • 168

      #3
      Okej tack så mycket för svaret! Då ska jag fixa fler växter helt enkelt
      piggepelle

      Kommentar

      Arbetssätt...