Mollysar olika känsliga beroende på färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuvalu
    • April 2011
    • 5

    Mollysar olika känsliga beroende på färg?

    Skaffade akvariet i januari, 2 black molly, 4 dalmatiner och 4 silver. Nu lite drygt tre månader senare så är alla silver molly döda, övriga mår prima och har till och med förökat sig, så nu undrar jag om deras färg har någon koppling till hur klena dom är? Är silver mer känsliga än dom övriga, kanske mer hård avel eller sjukdomar eller är det ren slump att det är dom som dött?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan mycket väl vara så, vet man inte varifrån Mollyna kommer kan det vara det som är skillnaden. De kanske inte ens är odlade i samma världsdel, med allt vad det kan innebära.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det kan mycket väl vara så, vet man inte varifrån Mollyna kommer kan det vara det som är skillnaden. De kanske inte ens är odlade i samma världsdel, med allt vad det kan innebära.

      Instämmer, dessutom kan det vara så att vissa färgvarianter också bär på svagheter som gör att de är mer mottagliga mot sjukdomar.....inte direkt "dåliga" gener, men något liknande, en avvikande färg innebär alltså (ibland) svagare individer rent generellt om ni förstår mig rätt, i en annan stam av vita/silverfärgade kanske det inte är så....
      De silverfärgade kan också ha haft nedsatt immunförsvar p.g.a. stress, kanske de nyss kommit till butiken, och hade genomgått förflyttning/byte av vattenvärden nyligen....
      Men det kan också vara så enkelt att de silverfärgade i det här fallet var betydligt äldre än de andra, och alltså hade passerat "bäst före"....många alternativ alltså, men man kan konstatera att "that´s life" helt enkelt...
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...