Black molly-bråk slutade med fen- och fjällskador...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madelajn
    • March 2011
    • 34

    Black molly-bråk slutade med fen- och fjällskador...

    Hej!

    Två av mina black mollys har fått stryk av en annan blackmolly så nu är nästan hela ryggfenorna borta på båda och den ena har lite skador på stjärtfenan... Längs ryggen har de också bleknat och är nästan vita....

    Kommer fenorna att växa ut igen?
    Finns det något speciellt jag ska göra?

    Just nu har jag satt de skadade i en yngelkasse så att de får vara ifred och jag har haft dem i ett saltbad tidigare.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har int efenroten skadat sig kommer fenorna att repa sig ganska snart, men håll koll så de inte får svampinfektion som Molly ganska lätt får. Du kan förebygga med ett par msk salt/100 liter akvarium, och det bästa vore om de fick gå i ett eget karantänskar under tiden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • madelajn
      • March 2011
      • 34

      #3
      Den ena har fått svamp nu och blir medicinerad. Hoppas den överlever men det ser illa ut..
      Den andra ser ut att må bättre nu än tidigare...

      Det är bara att hålla tummarna och hoppas att det går bra...

      Kan jag ha de i ett plastakvarium utan doppvärmare och pump om jag är flitig med att göra vattenbyten ofta?

      Även fast man får ca 150 yngel i veckan så känns det svårt när någon ska dö... Detta blir det första dödsfallet...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är kanske inte det optimala, både cirkulation och värme är det som behövs för att de ska krya på sig lite bättre. Cirkulationen är för att syresätta vattnet för vattnet blir syrefattigare om det är varmare.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • madelajn
          • March 2011
          • 34

          #5
          Startade upp mitt reservakvarie med vatten från det stora akvariet innan. Den ena fisken dog nyss (R.I.P.) men den andra ser ut att må bättre och har inga svampangrepp på sig. Nu får den vara där i några dagar för att tillfriskna.

          Kommentar

          Arbetssätt...