Vad göra med hybrider av Segelfensmolly och guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av flygrc
    Överhuvudtaget att odla sprider väl dåliga gener i så fall? Urvalet görs ju av människans värderinga, snyggt, häftigt eller någon annan subjektiv bedömning. Urvalet utgörs i mindre utsträckning av miljön i förhållande till naturlevande djur.
    Att sedan säga vad som är bäst är väl omöjligt, för generna kvittar det vilket.
    De som överlever fyller ju sin funktion, att låta DNA:t fortleva, i vilken form är nog den likgiltigt.
    Man måste skilja mellan stabila hybrider och slumpmässiga hybrider. Det finns stabila stammar med olika hybrider där man fått fram en stam av en variant av en art där man kan odla på den i många generationer utan att den degenereras. Att få fram sådana stabila stammar kräver dock att man har stor kunskap av avel för att inte dåliga gener skall föras vidare.
    En slumpmässig korsning är inte på något sätt stabil utan det kan bli vad tusan som helst av det. När jag hade Malawi så blev det en hel del sådana och egentligen kan man nästa säga att akvariet efter ca. 10 år bara innehöll hybrider - det flesta var rätt fula men några enstaka var riktigt snygga. Sådana hybrider kan vara kul att dra upp för att se hur de blir (vilket jag som sagt också gjorde) - men man bör inte föra de dåliga generna vidare.

    Men visst - jag kunde ha skrivet bör istället för skall. Det viktiga är att den som får dom är medveten om vad det är för något. Tyvärr ser man dock alltför ofta fiskar i affärerna som folk har kommit in med för att bli av med och sedan säljs de vidare i affärerna.

    Sedan var ju också grundfrågan i frågeställningen - är de värda något? Och där är ju svaret nej - i alla fall om man ser det i pengar. Däremot kan de ju emotionellt vara "värda" en del och det kan vara kul att själv behålla några av de snyggaste fiskarna.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 April 2011, 20:47.

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tycker inte det - korsningar riskerar att sprida dåliga gener vidare. Korsningar är ofta lättodlade och kan förstöra stabila stammar om de korsas in.
    Men det klart vet man vem man ger bort dom till och VET att de kommer att stanna där så gör det säkert inte så mycket. Risken är dock att de hamnar hos någon oseriös (alternativt okunnig) handlare som sedan säljer dom vidare


    Ja, det tycker jag som sagt också
    Överhuvudtaget att odla sprider väl dåliga gener i så fall? Urvalet görs ju av människans värderinga, snyggt, häftigt eller någon annan subjektiv bedömning. Urvalet utgörs i mindre utsträckning av miljön i förhållande till naturlevande djur.
    Att sedan säga vad som är bäst är väl omöjligt, för generna kvittar det vilket.
    De som överlever fyller ju sin funktion, att låta DNA:t fortleva, i vilken form är nog den likgiltigt.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    han kan ju ge dem till mig? ett gäng vuxna hybrider som är ovärdiga livet gör sig bra i mitt kar.. i ungefär 20 sekunder..

    nej men allvarligt.. det känns ju lite konstigt att säga SKALL.. bör/tycker + bra motivation är ju en helt annan sak som killen nu fick.. alltså kan han bilda sig en egen uppfattning om vad han bör göra med fisken..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    du kan ju kolla om någon vill ha dem.
    Jag tycker inte det - korsningar riskerar att sprida dåliga gener vidare. Korsningar är ofta lättodlade och kan förstöra stabila stammar om de korsas in.
    Men det klart vet man vem man ger bort dom till och VET att de kommer att stanna där så gör det säkert inte så mycket. Risken är dock att de hamnar hos någon oseriös (alternativt okunnig) handlare som sedan säljer dom vidare

    alternativt helt enkelt behålla dem
    Ja, det tycker jag som sagt också

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    ska och ska.. smak och tycke.. vissa är mer konservativa än andra..

    du kan ju kolla om någon vill ha dem, alternativt helt enkelt behålla dem..

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Nej de är inte värda något. Slumphybrider överhuvudtaget skall man inte ens ge bort.
    Dock tycker man dom är snygga så skall man självklart behålla dom - det har hänt någon gång när jag har fått hybrider i akvariet att jag dragit upp dom för att se hur de blir och det kan ju vara kul.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 April 2011, 20:17.

    Lämna en kommentar:


  • Vad göra med hybrider av Segelfensmolly och guppy?

    Formulerar om mig då min förra post ansågs vara annonsering.

    Jag har alltså ett tjugotal vuxna, typ 15-20 veckor gamla, hybrider av ovanstående arter. Är okunnig om akvariefiskar men har förstått att det är relativt ovanligt. De är hysteriskt pigga och hoppar och lever och "stimmar" emellanåt. Rätt roliga faktiskt. Men, akvariet är på tok för litet och mitt, och framför allt barnens intresse är sviktande. Tycker ni att jag ska försöka para dem med färgglada guppys eller vad gör man? Är de värda någonting tror ni? Jag har ingen aning.
Arbetssätt...