Vad göra med hybrider av Segelfensmolly och guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Inte för att verka småsint, men vi brukar kalla den korsningen/hybriden "pluppy", en "puppy" är ju hundvalp på engelska....
    det är ju det som är kul, man kan göra en "fiskvalp"

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Simon Wikström
    Du är överbevisad nu då för det han har ett filmbevis på att "korsningsfiskarna" finns.
    Det var ett sidospår, handlade om korsningen guppy/platy.....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av malfunkshun
    Funkar det ens att korsa dom två? Förhåller mig skeptisk tills jag är överbevisad...
    Jag har fått "pluppyyngel" av misstag men de blev inte långlivade, så det GÅR även om det inte är önskvärt, har skrivit om det tidigare i andra trådar också.

    Lämna en kommentar:


  • Simon Wikström
    svarade
    Ursprungligen postat av malfunkshun
    Funkar det ens att korsa dom två? Förhåller mig skeptisk tills jag är överbevisad...
    Du är överbevisad nu då för det han har ett filmbevis på att "korsningsfiskarna" finns.

    Lämna en kommentar:


  • malfunkshun
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Inte för att verka småsint, men vi brukar kalla den korsningen/hybriden "pluppy", en "puppy" är ju hundvalp på engelska....
    Funkar det ens att korsa dom två? Förhåller mig skeptisk tills jag är överbevisad...

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av rallekralle
    du kanske skulle försöka göra en puppy platy+guppy
    Inte för att verka småsint, men vi brukar kalla den korsningen/hybriden "pluppy", en "puppy" är ju hundvalp på engelska....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Daniel Röjnemark
    De är väl förmodligen hungriga jämt.
    Låter som typiska akvariefiskar om du frågar mig....

    Har det inte dykt upp fler yngel har du två alternativ:
    1) ev. yngel har glufsats upp, vilket inte låter otroligt om man dömer av ditt inlägg...
    2) de är sterila, och kommer alltså att dö av så småningom.

    Angående könsskillnader på dina hybrider så borde det vara som med andra levandefödare, liten pinne/gonopodium=hane, honorna borde ha vanlig analfena och dräktighetsfläck.
    Senast redigerad av tummen; 14 April 2011, 17:15.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    du kanske skulle försöka göra en puppy platy+guppy

    Lämna en kommentar:


  • Daniel Röjnemark
    svarade
    Ja, fertila eller inte är väl frågan. Förmodligen inte. Och några yngel har jag inte sett till. Vet inte riktigt hur jag ska könsbestämma dem heller. Enda skillnaden är att 6-7 stycken av dem (totalt ungefär 25) är markant större och vackrare tecknade.

    Och ja, det blir nog att köpa några guppys av blandad sort och se vad som händer. Bara rädd att de nya små skira guppysarna kommer gå åt. Till skillnad mot de ursprungliga guppysarna är de här "Muppysarna" otroligt matglada. Det blir en feeding frenzy varje gång och de verkar hungriga precis hela tiden. Och "sällskapliga" som tusan är de också. Det räcker att komma nära tanken för att de ska komma fram och ivrigt kolla och hela gängen följer ett finger på utsidan. De är väl förmodligen hungriga jämt.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    ÄR hybriderna fertila; har det kommtit fler yngel sedan de första hybriderna föddes?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Instämmer - de randiga är väldigt snygga

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    De var ju supersöta förståss, och en del hade ju riktigt kul mönster....men det är fortfarande ett "misstag" att ta fram hybridfiskar, så alla råd du fptt av mig och andra innan gäller fortfarande. Men för att väcka ditt eget intresse till fortsatt "liv" så kan du ju göra så att du tillsätter fler färggranna guppy som får försöka "färglägga" stammen av hybrider ytterligare, förutsatt att hybriderna är fertila alltså!

    Lämna en kommentar:


  • Daniel Röjnemark
    svarade
    Tack för alla kunniga svar från er allihop.
    Ja… får väl se vad jag gör med di små. Får fundera en extra gång på det. Har ju ingen aning om de ens är fertila.
    Och vad beträffar vem som var mamma och pappa så har jag ingen aning. Har för många riktiga barn för att hålla koll på det
    Min gissning är att Mamman hette Molly och pappan var en liten gul guppy. Det var i varje fall den sista guppyn i akvariet för några månader sedan. Tre, fyra veckor efter kom hela den här ystra gängen från den gryniga videon jag tog precis. Ja, de var ju inte så stora från början förstås…

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Eller så har jag helt fel på nått sätt.

    Lämna en kommentar:


  • malfunkshun
    svarade
    Vilken art var mamma och vilken var pappa? Frågar av ren nyfikenhet

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Daniel Röjnemark
    Formulerar om mig då min förra post ansågs vara annonsering.

    Jag har alltså ett tjugotal vuxna, typ 15-20 veckor gamla, hybrider av ovanstående arter. Är okunnig om akvariefiskar men har förstått att det är relativt ovanligt. De är hysteriskt pigga och hoppar och lever och "stimmar" emellanåt. Rätt roliga faktiskt. Men, akvariet är på tok för litet och mitt, och framför allt barnens intresse är sviktande. Tycker ni att jag ska försöka para dem med färgglada guppys eller vad gör man? Är de värda någonting tror ni? Jag har ingen aning.
    Så länge du "jobbar" med hybriderna hemma hos dig själv så kan du göra som du vill, men sälj/ge inte bort den till någon som sedan sprider dem vidare...där tycker jag alltså precis som andra skrivit....
    För att väcka ert eget intresse igen så kan/bör ni kanske odla vidare med något färggrannt i guppyväg, men eftersom ynglen efter det borde likna guppy mer och mer för varje generation så är det ännu viktigare att inte sprida resultatet vidare sedan.....

    Vill ni sluta med dessa fiskar så ge dem till någon som t.ex. behöver levandefoder till sina rovciklider, grymt? nej inte enligt mig och det finns definitivt ingen risk att fiskarna blandas med vanliga guppy på det sättet.....

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...