Se kön på guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jina
    svarade
    Skam den som ger sig?

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ung hane. Stjärtfenan har just börjat ta form, kommer vara solklart på en vecka eller två.

    Lämna en kommentar:


  • Jina
    svarade
    Jag är en jävel på att fota äppelsnäckor, endera dagen ska jag nog bemästra firrar också

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av Jina
    Hehe, tog seriöst säkert 150 bilder, de två ovan var de bästa!
    Så man ska göra!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ok, då ska jag inte klaga...eller?

    Lämna en kommentar:


  • Jina
    svarade
    Hehe, tog seriöst säkert 150 bilder, de två ovan var de bästa!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Fortfarande lite dålig bild, men skymtar man inte ett gonopodium på den första bilden? Isf är det ingen tvekan om saken. Jag har ett flertal gånger sett honor hos grossister som ser ut som din Guppy, och det var lite tråkigt isf om det är en hanne du har, annars hade hon varit fin om det var en hona.

    Lämna en kommentar:


  • Jina
    svarade
    Lutar åt att det är en hane.
    Kroppen skiftar lite i lila, men det syns tyvärr inte på bilderna.


    Undrar även om denna är missbildad, eller om det är nån form av recessiv fentyp?

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    ...låter fortfarande som att det är en hane, det där är typiskt för hur de färgar ut, det är MYCKET ovanligt med så färgglada honor, även om det förekommer. Fisken på bilden börjar ju också få färg på kroppen, det brukar inte honor få, undantaget halvsvarta guppystammar, men det där är ju orange kroppsfärg..... Jag ser GÄRNA, som tidigare sagts, en bättre bild längre fram....
    Senast redigerad av tummen; 14 April 2011, 18:43.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av wierdalien
    en erfaren guppyodlare kan könsbestämma efter 5-6 veckor om jag inte har helt fel. kanske tidigare? då kollar man efter hanens gonopodium
    Jag har kunnat bedöma könet tidigare, vid 2-3 veckors ålder, men då går jag efter dräktighetsfläcken, (vilket den "honan" på bilden inte verkar ha)...hanarnas gonopodium utvecklas lite senare, tidigast kring 3-4 veckors ålder ungefär.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Det beror väl på om anlagen ligger i X- eller Y-kromosomen? Fast guppygenetik är inte mitt ämne.
    Säkerligen, men det är inte mitt ämne heller, jag talar bara av egen erfarenhet.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Vi får se vad det blir av mina gula och svarta honor med hanarna som liknar dina fiskar. Blir jag inte nöjd får jag åka och skaffa ett gäng.

    Lämna en kommentar:


  • Jina
    svarade
    Lustgården Zoo
    Tycker de är riktigt granna!

    Men ett av mina nuvarande yngel har knepig fena. Vet ni om V-formad fena är recessivt nedärvt?

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    En riktigt fin sådan! Var köpte du dina guppys?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Och det ser fortfarande ut som en hona....

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...