Poecilia Caucana VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Har du varit hos en grossist någon gång? Isf hade du nog inte tvivlat längre, är de VF så är de VF och inget annat. Stora företag kan inte handla med fel benämning speciellt länge innan det hade blivit ramaskri, och sedan är de fiskansvariga väldigt duktiga och vet vad de pratar om.
    Imazo tex har hemma VF Guppy med jämna mellanrum, men dessa är inte någon speciellt strykande åtgång på eftersom de ofta inte ser så mycket ut för världen, och är en orsak varför man inte hittar dem i affärerna så ofta.
    ...och vad gör de med de yngel som föds under den "inte strykande åtgången"? Separerar dem och säljer som F1? Troligen inte, de får väl slinka med som VF de med...Och ja, jag har varit hos grossist/importör.....varför tar de in VF guppy om det inte säljer?

    Poängen är att jag anser att just VF är överskattat, om det inte finns väldigt speciella anledningar till att köpa in dem.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Sorry tummen Du tänker ff fel. Som grossist importör är det lättare att få tag på Vf än bra odlat.
      Sedan spelar generationerna en stor roll.
      Eftersom jag kan diskus bäst så tar jag ett expempel där Korsar du en stripped fisk med en spotted så får du lite av båda. Men du kaninte fortsätta linjeavla på t,ex de som är spotted för för varje generation så blir de färre o färre och det slutar med att alla är stripade. Därför är en spotted F1 betydligt värdefullare än en spotted F4 för där har du inte många generationer på dig o blanda in nya spotted gener för att prickarna skall bestå.
      Där slår du mig på fingrarna! Jag köper ditt resonemang direkt, men då har du också en speciell anledning till att skaffa just DE fiskarna. Men om man tar vildformsguppy som exempel istället så spelar inte generationerna så stor roll, alla fiskarna kommer se ungefär likadana ut oavsett F*.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Ursprungligen postat av tummen
        Där slår du mig på fingrarna! Jag köper ditt resonemang direkt, men då har du också en speciell anledning till att skaffa just DE fiskarna. Men om man tar vildformsguppy som exempel istället så spelar inte generationerna så stor roll, alla fiskarna kommer se ungefär likadana ut oavsett F*.

        Haha vilken debatt jag fick igång med min förfrågan. Jag har inga (inte ännu iaf) direkta anledningar att hålla VF mer än att det känns kul som akvarist att få studera en VF fisk, hur den beter sig i ett akvarium och att just vet att den är VF och var den kommer ifrån, det räcker som anledning för mig.

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Jag förstår inte riktigt den här diskussionen och har aldrig förstått detta med att vildfångat skulle vara bättre.
          Visst, experter och proffsodlare behöver bra basmaterial men min erfarenhet av vildformer av fisk oftast ger finare individer efter ett par generationer i akvarier. Under förutsättning att de hålls korrekt och att man jobbar med ”stammar”. Det är inte mycket bevänt med 1 par vildfångade och sedan försöka odla på avkomman av dessa, om man inte vill få fram odlings former.
          Jag tar mycket hellre, låt oss säga friska F1 hannar från en stam och friska honor från en annan F1 stam, än et gäng VF.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • C113
            • April 2008
            • 95

            #20
            Jag har försökt få tag på VILDFORMER av regnbågar ett slag nu, alltså sådana där fångstlokalen är angiven. Nästan alla ni ser i affärerna är odlingsvarianter som dragits i massor av genarationer för att bli så spektakulära som möjligt.
            En affär i Kristianstad ska ta in M. trifasciata "Goyder river" som jag ska handla en grupp av. De kan givetvis vara F5 eller liknande men de är i alla fall närmare originaldjuren i naturen.
            Rätt snygga: http://www.aquahobby.com/gallery/img/goyder1.jpg

            Kristan
            Kristian Adolfsson
            ------------
            www.corydoras.net

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Jag har absolut ingenting emot vildformer, tvärs om!
              Jag har några burkar med VF Poecilia och de så kallade F1 orna är betydligt finare och friskare än föräldrarna.
              Samma gäller med diverse ciklider jag har/haft.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • guineapig
                • April 2003
                • 157

                #22
                Akvarielagret har dessa i lager enligt sin senaste lista, men inte VF utan odlade.

                Kommentar

                Arbetssätt...