Poecilia Caucana VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Poecilia Caucana VF

    Hade för ett par år sedan ett gäng med VF Poecilia Caucana. Riktigt läckra och producerade massvis med yngel. har tyvärr ej kvar några idag men är mycket sugen på en ny kull... Några tips var man finner dessa idag?

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vildfångade är det nog svårt att hitta, men odlade finns att beställa från grossist - prata med din zooaffär.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Vildfångade är det nog svårt att hitta, men odlade finns att beställa från grossist - prata med din zooaffär.
      Jasså, ja det är ju bättre än inget, hade väll tur när jag fick tag på VF kanske. Någon som vet var och hur man kommer in på Akvarietekniks fisklista?

      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Jasså, ja det är ju bättre än inget, hade väll tur när jag fick tag på VF kanske. Någon som vet var och hur man kommer in på Akvarietekniks fisklista?

        Nicke
        Ingen aning om hur du kommer in där, kanske måste du vara återförsäljare? Men troligtvis fick du inte heller tag i riktiga VildFångade guppy, utan yngel från VF föräldrar. (kallas egentligen för F* beroende på vilken generation det är efter VF) Jag tror ingen normalt funtad akvarist skulle vilja betala vad riktig "VF" guppy skulle kosta OM dessa fanns till försäljning.
        Vildformsguppy brukar de kallas istället, då kommer man närmare sanningen.....

        Vill du verkligen ha tag i någon äkta Vildfom av levandefödare så kontakta/bli medlem i sällskapet Poecilia, de sysslar inte med annat! Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nej, Cauca-mollyna (Poecilia caucana) som fanns till försäljning för nåt år sedan var nog verkligen vildfångade. Det kom en "puff" med fisk från östligaste Colombia, med bl.a. blåögda plecos och Cauca-molly, men det området är fortfarande mycket farligt pga att knark-guerillan FARC odlar koka och gömmer kidnappningsoffer där, och på senare tid har det vad jag vet inte exporterats fisk från området.
          Cauca-molly är dock lättodlad så odlade exemplar finns fortfarande att få tag i.

          @ApeviaX: ett enkelt sätt att söka i grossistlistorna är att gå in på http://www.akvarielagret.se och använda deras "fisksök"-funktion. (Disclaimer: jag har ingenting med akvarielagret att göra, är bara kund där.)

          Att gå med i Poecilia är en bra idé, finns säkert folk där som håller Cauca-molly.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Ingen aning om hur du kommer in där, kanske måste du vara återförsäljare? Men troligtvis fick du inte heller tag i riktiga VildFångade guppy, utan yngel från VF föräldrar. (kallas egentligen för F* beroende på vilken generation det är efter VF) Jag tror ingen normalt funtad akvarist skulle vilja betala vad riktig "VF" guppy skulle kosta OM dessa fanns till försäljning.
            Vildformsguppy brukar de kallas istället, då kommer man närmare sanningen.....

            Vill du verkligen ha tag i någon äkta Vildfom av levandefödare så kontakta/bli medlem i sällskapet Poecilia, de sysslar inte med annat! Lycka till!
            Där har du fel, numera finns det vildfångade guppy i flera akvarieaffärer. Och det var inte guppy frågan handlade om.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              Kanske kolla poecilia? den föreningen har ju en hel del intressant fisk bland medlemmarna.
              -----------------------

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Föreningen heter Poecilia Scandinavia och har hemsidan www.poecilia.org
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Där har du fel, numera finns det vildfångade guppy i flera akvarieaffärer. Och det var inte guppy frågan handlade om.
                  Så affärerna tar kontinuerligt in leveranser av vildfångade guppy? Tillåt mig tvivla.... Visst, jag kan gå med på att det kommer VF då och då, och också att dessa kanske säljs direkt till kund, men sedan får vi på goda grunder anta att det går till /kan gå till så som jag skrev; det sparas lite VF och sedan säljs F-generationerna "slavigt" även i fortsättningen som "VF".
                  Sedan kan jag tänka mig/gå med på att man vid senare tillfällen fyller på med VF igen, men bara om ens egen odling "tar slut".
                  ....och förlåt, "Caucana-guppy" var det visst, men i sak hade jag väl ändå rätt eller?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Sorry tummen håller inte heller med Att butikerna inte tar in kontinuerligt är en sak men de finns o få från grossisterna om de vill.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Ingen aning om hur du kommer in där, kanske måste du vara återförsäljare? Men troligtvis fick du inte heller tag i riktiga VildFångade guppy, utan yngel från VF föräldrar. (kallas egentligen för F* beroende på vilken generation det är efter VF) Jag tror ingen normalt funtad akvarist skulle vilja betala vad riktig "VF" guppy skulle kosta OM dessa fanns till försäljning.
                      Vildformsguppy brukar de kallas istället, då kommer man närmare sanningen.....

                      Vill du verkligen ha tag i någon äkta Vildfom av levandefödare så kontakta/bli medlem i sällskapet Poecilia, de sysslar inte med annat! Lycka till!
                      Alltså, det var inte guppy utan molly... Sedan var de faktiskt VF, jag frågade specifikt efter det, och så pass mycket som jag har kontkat med de så vet jag att det inte var F1:or eller liknande

                      Ursprungligen postat av Azur
                      Nej, Cauca-mollyna (Poecilia caucana) som fanns till försäljning för nåt år sedan var nog verkligen vildfångade. Det kom en "puff" med fisk från östligaste Colombia, med bl.a. blåögda plecos och Cauca-molly, men det området är fortfarande mycket farligt pga att knark-guerillan FARC odlar koka och gömmer kidnappningsoffer där, och på senare tid har det vad jag vet inte exporterats fisk från området.
                      Cauca-molly är dock lättodlad så odlade exemplar finns fortfarande att få tag i.

                      @ApeviaX: ett enkelt sätt att söka i grossistlistorna är att gå in på http://www.akvarielagret.se och använda deras "fisksök"-funktion. (Disclaimer: jag har ingenting med akvarielagret att göra, är bara kund där.)

                      Att gå med i Poecilia är en bra idé, finns säkert folk där som håller Cauca-molly.
                      Ja precis, VF var det och jag ska kolla upp poecilia, de har nämligen sagt på ex. Djurmagazinet (numera) Arken Zoo i Linköping att jag kan kollla akvarietekniks lista om det är något spec. jag önskar så därför antog jag att det var enkelt att komma åt. Ska testa fisksöket.


                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Där har du fel, numera finns det vildfångade guppy i flera akvarieaffärer. Och det var inte guppy frågan handlade om.
                      Precis

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Föreningen heter Poecilia Scandinavia och har hemsidan www.poecilia.org
                      Tackar för länken Kjell

                      Ursprungligen postat av tummen
                      Så affärerna tar kontinuerligt in leveranser av vildfångade guppy? Tillåt mig tvivla.... Visst, jag kan gå med på att det kommer VF då och då, och också att dessa kanske säljs direkt till kund, men sedan får vi på goda grunder anta att det går till /kan gå till så som jag skrev; det sparas lite VF och sedan säljs F-generationerna "slavigt" även i fortsättningen som "VF".
                      Sedan kan jag tänka mig/gå med på att man vid senare tillfällen fyller på med VF igen, men bara om ens egen odling "tar slut".
                      ....och förlåt, "Caucana-guppy" var det visst, men i sak hade jag väl ändå rätt eller?
                      Det var VF, men det var inte det jag frågade om dessutom molly som sagt inte guppy.

                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Sorry tummen håller inte heller med Att butikerna inte tar in kontinuerligt är en sak men de finns o få från grossisterna om de vill.



                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Nåja, alla får tro vad de vill, jag tillåter mig fortfarande att tvivla på att alla VF-fiskar i affärer/hos grossist är äkta VF-individer, att de däremot är samma VF-stam är jag villig att acceptera...men jag tänker inte fortsätta driva min tes nu, utan vi lämnar det.

                        Min åsikt är däremot att VF, F1, F2, osv är lika fina i de allra flesta fall, därför är det "onödigt" att specifikt söka efter VF, utom i särskilda fall, om man har ett speciellt syfte, t.ex för att förnya sin genbas vid odling. Vill man bara ha den aktuella arten/varianten så spelar det ju ingen roll vilken generation man får tag i.

                        Att jag felaktigt pratade om "VF-guppy" ber jag om ursäkt för, det berodde helt på en något slarvig genomläsning.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Nej, Cauca-mollyna (Poecilia caucana) som fanns till försäljning för nåt år sedan var nog verkligen vildfångade. Det kom en "puff" med fisk från östligaste Colombia, med bl.a. blåögda plecos och Cauca-molly, men det området är fortfarande mycket farligt pga att knark-guerillan FARC odlar koka och gömmer kidnappningsoffer där, och på senare tid har det vad jag vet inte exporterats fisk från området.
                          Cauca-molly är dock lättodlad så odlade exemplar finns fortfarande att få tag i.
                          Förlåt, jag skulle låta bli, men detta stödjer ju mitt påstående; det har kommit in VF, men nu är det svårt att få tag i VF, så troligen (eftersom de är så lättodlade) är de flesta nuförtiden odlade som är till försäljning!? Ha (så småningom) en bra helg.
                          Senast redigerad av tummen; 14 April 2011, 21:27.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Sorry tummen Du tänker ff fel. Som grossist importör är det lättare att få tag på Vf än bra odlat.
                            Sedan spelar generationerna en stor roll.
                            Eftersom jag kan diskus bäst så tar jag ett expempel där Korsar du en stripped fisk med en spotted så får du lite av båda. Men du kaninte fortsätta linjeavla på t,ex de som är spotted för för varje generation så blir de färre o färre och det slutar med att alla är stripade. Därför är en spotted F1 betydligt värdefullare än en spotted F4 för där har du inte många generationer på dig o blanda in nya spotted gener för att prickarna skall bestå.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Nåja, alla får tro vad de vill, jag tillåter mig fortfarande att tvivla på att alla VF-fiskar i affärer/hos grossist är äkta VF-individer, att de däremot är samma VF-stam är jag villig att acceptera...
                              Har du varit hos en grossist någon gång? Isf hade du nog inte tvivlat längre, är de VF så är de VF och inget annat. Stora företag kan inte handla med fel benämning speciellt länge innan det hade blivit ramaskri, och sedan är de fiskansvariga väldigt duktiga och vet vad de pratar om.
                              Imazo tex har hemma VF Guppy med jämna mellanrum, men dessa är inte någon speciellt strykande åtgång på eftersom de ofta inte ser så mycket ut för världen, och är en orsak varför man inte hittar dem i affärerna så ofta.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...