Platy yngel, lämpligt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Platy yngel, lämpligt foder?

    Jaha, nu så verkar de klara sig i min lilla glasburk, hoppas det i alla fall, knatten skulle bli så glad då

    Men vad ska de små få äta, det är 6 stycken och de kan ju inte trycka i sig så mycket så vill inte riskera o skita ner totalt, men vill ge de bra foder så de växer på bra och kan få simma i ett eget kar...

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Allt foder som är tillräckligt finfördelat fungerar - finkrossat torrfoder är väl det vanligaste. Ge lite och ofta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Allt foder som är tillräckligt finfördelat fungerar - finkrossat torrfoder är väl det vanligaste. Ge lite och ofta.
      Ja jo, lite och ofta samt schyssta vettenbyten vet jag ju att man ska ha, har ju odlat lite andra levandefödare för ett par år sedan. Även lite paletter. Men de får ju liksom "guidade" turer och vakt av föräldrarna så det är lite lättare där...

      Jag har ju mest granulat, kanske kan "pulvrisera" det och ge de, ev. krossa spirulina sticks?

      Tyvärr dålig på det här med artemia och artemianauplier, men kanske kan va nåt om man får bra info. det ska ju tydliegn vara enkelt och effektivt.

      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Finns artemia i pulverform att köpa, kör på det den första månaden i alla fall. Men om du odlat ungfödare tidigare borde du förstå att dom inte kommer hålla sig särskilt bra i en liten glasburk. Hoppas du lyckas med dom men det kommer bli väldigt svårt att få välvuxna platys om du inte har ordentlig filtrering och rent vatten. Det senare kan du aldrig få i en glasburk utan pump, rent vatten är den viktigaste faktorn för tillväxt efter bra och regelbunden matning för dessa yngel.

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Ursprungligen postat av Cyruz10
          Finns artemia i pulverform att köpa, kör på det den första månaden i alla fall. Men om du odlat ungfödare tidigare borde du förstå att dom inte kommer hålla sig särskilt bra i en liten glasburk. Hoppas du lyckas med dom men det kommer bli väldigt svårt att få välvuxna platys om du inte har ordentlig filtrering och rent vatten. Det senare kan du aldrig få i en glasburk utan pump, rent vatten är den viktigaste faktorn för tillväxt efter bra och regelbunden matning för dessa yngel.
          Haha oj, tack för tipset. Har ju sådan pulverartemia faktiskt.

          Men haha, ine glasburk utan en 1/2 liters plastglasslåda. Det är massor hål i den sp att vattnet i karet som lådan flyter runt i kan cirkulera även i glasslådan. Byter dessutom manuellt vatten i den direkt från samma kar ;-)

          Ursäkta min otydlighet. Någon glasburk ska de då inte plågas i.


          MVH Niklas
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Hälften av mina platyyngel är uppfödda på 'luft' typ.. Skämt åsido, men det är i princip helt jäkla omöjligt att fiska yngel ur det stora karet om man inte ska riva hela eländet. Alldeles för mycket växter och gömställen. Så innan ynglen är frisimmande ser man dem inte ens, och sen är de förbannat snabba och har på tok för kort till närmsta gömställe.

            Eftersom jag inte visste det fanns yngel (trodde de var chanslösa med tanke på att inte bara deras föräldrar vill käka upp dem, utan det även går 25 neontetror i karet) så har jag således inte 'matat för yngel'. Utan jag har matat 1 gång/dag, och då så att det ätit upp (av de vuxna fiskarna) innan det nått botten. Undantaget när jag matat med skalad artemia typ 1 gång/v, där hinner det alltid sjunka något.

            Och platyynglen inte bara mådde fint utan växer med. Jag lyckades fiska upp ungefär hälften när de var ca 2 v (och tog samtidigt kål på nästa kull, iom att jag var och röjde i växterna osv, vilket gjorde att tetrorna kom åt de nyare ynglen och fick sig ett skrovmål...), medan hälften höll sig undan. Jag kan idag 1 v senare inte se någon skillnad i storlek eller välmående mellan de som gått kvar i stora karet och fått de ev små korn rester som kan ha blivit (de ynglen går fortfarande inte upp till ytan med de andra utan håller sig näära gömställena) och med de som går i eget yngelkar med matning 3 ggr/dygn med endera skalad artemia, krossat flingfoder eller yngelgranulat.

            Så, de tycks synnerligen tåliga de små liven.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              ...i ett väl ingånget akvarium med mycket inredning finns det alltid tillräckligt med smått (inte minst små alger) för ynglen att äta & växa på i början.....

              AppeviaX: Din "glassburksyngelkasse" är ingen bra lösning, det begränsade utrymmet hämmar (också) tillväxten....
              Senast redigerad av tummen; 30 March 2011, 19:04.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                ...ett väldigt bra sätt att fixa "yngelfoder" är att stöta vanligt torrfoder (pellets, flingor, granulat, vad du har) i en vanlig mortel, tills önskad grovlek uppnås, sedan häller man det mortlade fodret i en valig kryddburk, så kan man "krydda" akvariet med små mängder yngelfoder då man tycker det är lämpligt....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Hälften av mina platyyngel är uppfödda på 'luft' typ.. Skämt åsido, men det är i princip helt jäkla omöjligt att fiska yngel ur det stora karet om man inte ska riva hela eländet. Alldeles för mycket växter och gömställen. Så innan ynglen är frisimmande ser man dem inte ens, och sen är de förbannat snabba och har på tok för kort till närmsta gömställe.

                  Eftersom jag inte visste det fanns yngel (trodde de var chanslösa med tanke på att inte bara deras föräldrar vill käka upp dem, utan det även går 25 neontetror i karet) så har jag således inte 'matat för yngel'. Utan jag har matat 1 gång/dag, och då så att det ätit upp (av de vuxna fiskarna) innan det nått botten. Undantaget när jag matat med skalad artemia typ 1 gång/v, där hinner det alltid sjunka något.

                  Och platyynglen inte bara mådde fint utan växer med. Jag lyckades fiska upp ungefär hälften när de var ca 2 v (och tog samtidigt kål på nästa kull, iom att jag var och röjde i växterna osv, vilket gjorde att tetrorna kom åt de nyare ynglen och fick sig ett skrovmål...), medan hälften höll sig undan. Jag kan idag 1 v senare inte se någon skillnad i storlek eller välmående mellan de som gått kvar i stora karet och fått de ev små korn rester som kan ha blivit (de ynglen går fortfarande inte upp till ytan med de andra utan håller sig näära gömställena) och med de som går i eget yngelkar med matning 3 ggr/dygn med endera skalad artemia, krossat flingfoder eller yngelgranulat.

                  Så, de tycks synnerligen tåliga de små liven.
                  Nej visst är det så, jag har som sagt odlat lite levandefödare för ett par år sedan, hände då och då att de fiskar som för tillfället gick i sällskapskaret även de fick yngel och att de klarade sig bra, och växte ungefär som de jag hade separat i odlingskaret. Och hur tusan skulle de annars klara det i naturen, är helt med på noterna överallt.
                  Ursprungligen postat av tummen
                  ...i ett väl ingånget akvarium med mycket inredning finns det alltid tillräckligt med smått (inte minst små alger) för ynglen att äta & växa på i början.....

                  AppeviaX: Din "glassburksyngelkasse" är ingen bra lösning, det begränsade utrymmet hämmar (också) tillväxten....
                  Nej, jag har nog varit alldeles för otydlig här, först trodde man att det var en glasburk separat på en bänk, och nu är det ju rätt att det är en "yngelkasse2 bestående av en glassburk. Men det är inte något permanent lösning, jag hade bara inte tid med annat då, och inte möjlighet att fixa filtrering i det tomma 54 liters karet som jag har, och med dottern hängades och klängandes som så gärna ville att jag skulle rädda hennes första yngel så fick det bli en provisorisk lösning, de ska alltså bara vara här tills jag lyckas fixa det andra karet, ev. får de åka tillbaka då det faktiskt finns ganska bra gömställen i deras "födslokar" och det finns fler frisimmande yngel som gömmer sig där

                  Ursprungligen postat av tummen
                  ...ett väldigt bra sätt att fixa "yngelfoder" är att stöta vanligt torrfoder (pellets, flingor, granulat, vad du har) i en vanlig mortel, tills önskad grovlek uppnås, sedan häller man det mortlade fodret i en valig kryddburk, så kan man "krydda" akvariet med små mängder yngelfoder då man tycker det är lämpligt....

                  Ja det var det jag hade tänkt med ex. spirulina sticksen och granulaten jag skrev om.

                  Jag har varit lite för otydlig om vad jag har gjort och vad jag kan, meningen med tråden var att få lite extra tips som kanske kunde förbättra lite till, och det har varit bra tips inget snack om saken, jag som var otydlig om vad jag ville ha hjälp med Så tack allihop

                  MVH Niklas
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Det låter ju bra det där, 54-litersakvariet är dock en ännu bättre lösning, oavsett om du nu har fitrering eller inte. Själva mängden vatten i sig är en bättre garanti för att lyckas än att hålla ynglen mer än tillfälligt (några dagar) i "glassburks"-akut-lösningen. Lycka till!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Ursprungligen postat av ApeviaX
                      ev. får de åka tillbaka då det faktiskt finns ganska bra gömställen i deras "födslokar" och det finns fler frisimmande yngel som gömmer sig där
                      Det var lite dit jag ville komma, spec om du har fler frisimmande som överlevt där, att jag skulle skicka tillbaka dem ner i karet. Större delen borde ju överleva, och dotter får på så vis sina yngel, och du slipper trasslet. (Och kanske att behöva rädda alla framtida kullar av yngel..)

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ja, det är nog ändå bra om barnen få lära sig att livet är hårt, släpp tillbaka ynglen och ni får antagligen en "lagom" mängd överlevande (starka) yngel ändå....det är ju faktiskt inte meningen att alla 700 ynglen skall överleva, det är ju just därför de får så många......
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Cyruz10
                          • February 2010
                          • 235

                          #13
                          Så du har en hemmagjord yngelkasse, det är lite skillnad mot glasburk

                          Visst växer dom klart bättre när dom får simma fritt i karet men samtidigt kan det vara tufft att förklara för sitt barn varför lilla fisk bäbisen blir mat... Nej, barn behöver inte få "lära sig att livet är hårt" på det sättet. Det lär dom sig tids nog, låt dom få vara barn ffs. Gör som du vill på den punkten

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #14
                            Fast frågan är ju om barnet vet att det finns 50 yngel i karet och inte bara de 5 st barnet sett (siffrorna tagna ur luften, byt ut mot aktuellt antal sedda), och således om barnet verkligen märker att 40 stycken blev uppätna och 'bara' 10 st överlevde (vilket är fler än som syntes från början).

                            Och om man inte separerar, kommer det ju nya om en månad och en månad och.. Kan bli väääldigt många yngel för föräldrarna att rädda om man ska skydda barnet från hur det går till i fiskvärlden?

                            *BrutalAlexia*

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              I praktiken blir det aldrig SÅ överbefolkat. De brukar drabbas av (stressrelaterade?)sjukdomar som decimerar antalet innan akvariet exploderar. Sedan tenderar de också att få färre, men större yngel ibland också....vilket också minskar antalet överlevande yngel totalt sett. För alla yngel som föds växer ju inte upp till fullvuxen storlek.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...