Platy yngel, lämpligt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #16
    Nej men om man ska fiska upp ynglen för att hindra att barnen inser att fiskvärlden är hård - DÅ blir det en hel massa yngel ju? Iom att man hela tiden plockar ut ynglen, så blir det inte överbefolkat och 'bästa' förutsättningarna för nästa kull, som man räddar alla man får tag i av. Och en högre överlevnadsprocent per kull eftersom de plockas ut och inte riskerar bli uppätna utan kan cruisa runt helt ohotade i ett yngelkar/separat kar.

    Tillslut har man hemskt mycket fick i extrakaret, som man måste göra något med - innan DE börjar yngla av sig.

    Så bättre (tycker jag) att låta dem gå kvar, och inte nödvändigtvis orda så mycket till barnet om alla de där ynglen som barnet aldrig såg - utan låta barnet glädja sig över de X fina platyyngel som blev vuxna.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Alexia
      Nej men om man ska fiska upp ynglen för att hindra att barnen inser att fiskvärlden är hård - DÅ blir det en hel massa yngel ju? Iom att man hela tiden plockar ut ynglen, så blir det inte överbefolkat och 'bästa' förutsättningarna för nästa kull, som man räddar alla man får tag i av. Och en högre överlevnadsprocent per kull eftersom de plockas ut och inte riskerar bli uppätna utan kan cruisa runt helt ohotade i ett yngelkar/separat kar.

      Tillslut har man hemskt mycket fick i extrakaret, som man måste göra något med - innan DE börjar yngla av sig.

      Så bättre (tycker jag) att låta dem gå kvar, och inte nödvändigtvis orda så mycket till barnet om alla de där ynglen som barnet aldrig såg - utan låta barnet glädja sig över de X fina platyyngel som blev vuxna.
      Nja, de utplockade i extrakaret drabbas ju också av stress och sjukdomar vid överbefolkning så det där löser sig lixom ändå i de flesta fall, även om man ibland KAN lyckas föda upp stora mängder fisk på liten yta innan detta sker. Men visst, låt hellre en del ätas upp än riskera att hamna i detta läge. Annars kan man ju alltid ta och byta in överskottsfiskarna i någon affär mot ex.vis foder eller växter istället....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Ursprungligen postat av tummen
        Det låter ju bra det där, 54-litersakvariet är dock en ännu bättre lösning, oavsett om du nu har fitrering eller inte. Själva mängden vatten i sig är en bättre garanti för att lyckas än att hålla ynglen mer än tillfälligt (några dagar) i "glassburks"-akut-lösningen. Lycka till!
        Ja precis, och det behövde jag inte, de hade smitit själva

        Ursprungligen postat av Alexia
        Det var lite dit jag ville komma, spec om du har fler frisimmande som överlevt där, att jag skulle skicka tillbaka dem ner i karet. Större delen borde ju överleva, och dotter får på så vis sina yngel, och du slipper trasslet. (Och kanske att behöva rädda alla framtida kullar av yngel..)
        Ja jo, visst det är ju så att det ska funka, sen är det ju risken att de åker i i filter som är stört i detta kar snarare än att bli uppäten men men... Jag tror ärligt talat inte hon kommer ihåg ynglen alls för tillfället

        Ursprungligen postat av tummen
        Ja, det är nog ändå bra om barnen få lära sig att livet är hårt, släpp tillbaka ynglen och ni får antagligen en "lagom" mängd överlevande (starka) yngel ändå....det är ju faktiskt inte meningen att alla 700 ynglen skall överleva, det är ju just därför de får så många......
        Nej, men 700 var att ta snarare 15-40 beroende på storlek av honan, ålder etc. Men att lära sig att livet är hårt, ja du lite fö rliten för att ens fatta det. och så hårt är det inte när det handlar om just Platy de är ju som kaniner


        Ursprungligen postat av Cyruz10
        Så du har en hemmagjord yngelkasse, det är lite skillnad mot glasburk

        Visst växer dom klart bättre när dom får simma fritt i karet men samtidigt kan det vara tufft att förklara för sitt barn varför lilla fisk bäbisen blir mat... Nej, barn behöver inte få "lära sig att livet är hårt" på det sättet. Det lär dom sig tids nog, låt dom få vara barn ffs. Gör som du vill på den punkten

        Ja visst är det skillnad Nej håller med barn ska vara barn.




        Finns mer att kommentera men säger bara att det blev en väldans diskusion snabbt medan jag var och jobbade ser jag


        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Nåja, när jag skrev "700" var det väl följderna på sikt som jag menade, kunde ha skrivit "miljon" också, du föstår säkert vad jag menade, eller hur?

          Hur går det nu med ynglen, växer de nå´t?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...