Guppyhanar bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ursprungligen postat av tummen
    Jag har haft sådana själv.....av misstag, och de blev inte fullvuxna....
    Ok, men eftersom jag ifrågasätter alla sådana korsningar vill jag ha bevis. Har själv/haft den blandningen i akvarium, men aldrig sett något resultat av sådan korsning...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #17
      Pluppisar, nu blev jag ju bara pga den benämningen nästan sugen att testa, bara för att kunna kalla dem pluppisar.

      Då behöver jag inte oroa mig sålänge platydamerna har sällskap av platypojkar då. Förresten, är inte alla guppy per definition superhorny?

      Ponera att man har enbart platyhonor med guppyhanar, och omvänt, är det 'värsta' som kan hända att det blir små bastardyngel som inte överlever [så länge iaf] eller finns det andra risker?

      Jag hade ju liksom sen när jag tycker det är nog med yngel tänkt separera just platyhonor med guppy- och endlershanar, och guppy- och endlershonor med platyhanar. Mest för det blir roligare att titta på så, är ju mer färg på hanarna. Men det kanske är en väldigt dum ide då?

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Ok, men eftersom jag ifrågasätter alla sådana korsningar vill jag ha bevis. Har själv/haft den blandningen i akvarium, men aldrig sett något resultat av sådan korsning...
        Nåja, men som jag skriver i tidigare inlägg så hade jag 1-2 ensamma ("överblivna") platyhonor i ett sällskapsakvarium där jag sedan stoppade ner guppyhanar (inköpta efter Guppychampinatet på Aquaria) Några veckor senare dök det upp väldigt konstiga "platyyngel", men vid närmare undersökning så såg jag att det inte kunde vara något annat än pluppysar. Det var, om jag minns rätt, 3-4 yngel, och det som levde längst blev väl omkring månaden gammalt.
        Du har sannolikt haft både hanar och honor av båda arterna tillsammans och därför föds det inga "pluppysar" eftersom "rätt" spermier resulterar i yngel i båda fallen....

        Tror du på mig nu?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av Alexia
          Pluppisar, nu blev jag ju bara pga den benämningen nästan sugen att testa, bara för att kunna kalla dem pluppisar.

          Då behöver jag inte oroa mig sålänge platydamerna har sällskap av platypojkar då. Förresten, är inte alla guppy per definition superhorny?

          Ponera att man har enbart platyhonor med guppyhanar, och omvänt, är det 'värsta' som kan hända att det blir små bastardyngel som inte överlever [så länge iaf] eller finns det andra risker?

          Jag hade ju liksom sen när jag tycker det är nog med yngel tänkt separera just platyhonor med guppy- och endlershanar, och guppy- och endlershonor med platyhanar. Mest för det blir roligare att titta på så, är ju mer färg på hanarna. Men det kanske är en väldigt dum ide då?
          Hur "hony" guppyhanarna är KAN variera, men det är nog mest en gradskillnad....
          Troligtvis kommer alla honor av båda arterna ändå bära på ansenliga mängder av "rätt" sperma, så det där med att separera dem kommer inte fungera, snart har du fullt med "äkta" yngel ändå-i båda akvarierna.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #20
            Jo, men när de är uppätna *vissel* och ett halvår sådär har gått - vad händer då/vad är 'värsta scenariot' då, att det ev blir några pluppysar som inte överlever - eller att föräldrafiskarna far illa av det hela?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Alexia
              Jo, men när de är uppätna *vissel* och ett halvår sådär har gått - vad händer då/vad är 'värsta scenariot' då, att det ev blir några pluppysar som inte överlever - eller att föräldrafiskarna far illa av det hela?
              Ja blir de första 5-6 kullarna efter att du separerat dem"uppätna" då KAN du kanske få pluppysar, men som jag sade tidigare så kommer dessa säkert inteatt vara så många, troligen inte överleva till vuxen ålder, och om de ändå gör det så är de antagligen dessutom sterila, korsningen är nog FÖR konstig....men det är också möjligt att föräldradjuren då också är för gamla och börjar dö av istället för att producera hybrider....så då "löser sig ju problemet av sig självt"
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Eller så får jag massvis med pluppysar, som blir superpopulära och jag blir rik.. eller eh, nä

                Men då behöver jag inte oroa mig i alla fall att det är någon fara för fiskarna OM de skulle få för sig att korsa sig. Tack så mycket för både svar och förklaringar =)

                (Neontetror är fina fiskar, och om man 'råkar' skoga lite och röra runt i växtligheten just precis när det kommit nya yngel så får man väldigt fina växter, få överlevande yngel och närmast fyrkantiga magar på neontetrorna.. *vissel*)

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Eller så får jag massvis med pluppysar, som blir superpopulära och jag blir rik.. eller eh, nä

                  Men då behöver jag inte oroa mig i alla fall att det är någon fara för fiskarna OM de skulle få för sig att korsa sig. Tack så mycket för både svar och förklaringar =)

                  (Neontetror är fina fiskar, och om man 'råkar' skoga lite och röra runt i växtligheten just precis när det kommit nya yngel så får man väldigt fina växter, få överlevande yngel och närmast fyrkantiga magar på neontetrorna.. *vissel*)
                  ...dessutom starka smarta (överlevande)fiskar...det krävs nog inte så mycket "röra runt" i akvariet för att "rätt mängd" yngel skall gå åt, dina tetror kommer ändå ha närmast fyrkantiga magar....lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Nåja, men som jag skriver i tidigare inlägg så hade jag 1-2 ensamma ("överblivna") platyhonor i ett sällskapsakvarium där jag sedan stoppade ner guppyhanar (inköpta efter Guppychampinatet på Aquaria) Några veckor senare dök det upp väldigt konstiga "platyyngel", men vid närmare undersökning så såg jag att det inte kunde vara något annat än pluppysar. Det var, om jag minns rätt, 3-4 yngel, och det som levde längst blev väl omkring månaden gammalt.
                    Du har sannolikt haft både hanar och honor av båda arterna tillsammans och därför föds det inga "pluppysar" eftersom "rätt" spermier resulterar i yngel i båda fallen....

                    Tror du på mig nu?
                    Nope...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...