Guppyhanar bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbabrun
    • March 2011
    • 10

    Guppyhanar bråkar

    Jag har två guppyhanar och skaffade nu ytterligare en gyppyhane plus fyra endlers. Fr.a. den ena "gamla" hanen jagar efter den nya guppyn. Ibland jagar även två endlers efter den nya guppyn. Den nya guppyn är störst och har störst fenor.

    Jag vill inte ha honor eftersom jag inte vill ha massa yngel. Men skapar det massar oreda i rangordningen nu? Grön gällande fiskar och jag trodde guppysar var "snälla" fiskar. Jag har en nanoakvarium vilket gör att jag tycker det är extra viktigt att det råder "fred" i akvariet.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De kan tro att det är honor som kom i karet och vill därför undersöka saken grundligt. Det kommer säkerligen att lugna ner sig efter ett tag.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ali_fish
      • March 2011
      • 161

      #3
      vilka fiskar har du mer i karet?

      Kommentar

      • ebbabrun
        • March 2011
        • 10

        #4
        Nu är det endast de fyra endlers som nafsar guppyn i stjärtfenan så att det blivit hack i den. Ser även att de håller på samma sätt med de andra två guppysarna. Ibland ställer de och "ryttlar" mot guppyn, dvs de står stilla och visar upp sidan samtidigt som de spärrar upp fenorna. Vad kan det betyda? Revirdemonstration eller uppvaktning?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Definitivt uppvaktning!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Endlershanar kan enligt min åsikt vara rätt korkade De uppvaktar i princip det mesta i början. Mina endlershanar försöker fortfarande ihärdigt flirta med platy - både honor och hanar.. Vilket år som helst kommer nog poletten trilla ner att det är ett ganska lönlöst projekt..

            Kommentar

            • ali_fish
              • March 2011
              • 161

              #7
              Om du har andra fiskar som T.ex scalare så är det ingen fara att ha honor också för kanske dom bråkar för dom är bara hanar dom kanske vill ha honor. För om du har scalare kommer dom äta dom flesta ynglen så det blir inte ( massa yngel) men om du vill ha yngel kan du lägga en gravid hona i en yngel kase när du tycker att du ska ha ynglen annars kan du låta hon födda fritt

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av ali_fish
                Om du har andra fiskar som T.ex scalare så är det ingen fara att ha honor också för kanske dom bråkar för dom är bara hanar dom kanske vill ha honor. För om du har scalare kommer dom äta dom flesta ynglen så det blir inte ( massa yngel) men om du vill ha yngel kan du lägga en gravid hona i en yngel kase när du tycker att du ska ha ynglen annars kan du låta hon födda fritt
                Scalarer i ett nanokar???? har du överhuvudtaget läst tråden innan du postade inlägget?

                För övrigt håller jag med de andra, guppy uppvaktar (ibland) allt som simmar, och i vissa fall, t.ex. med platy, KAN det till och med bli yngel....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Platy och guppy kan väl inte få yngel? Däremot t ex guppy + molly, plasty + svärdbärare och nästan vilka 'mixar' som helst av levandefödarna. Men just platy + guppy blir väl aldrig någon (livskraftig) avkomma av?

                  Det är i alla fall jag itutad Och googlade tom, jag har ju endlers ihop med platy. Nu har ju iofs platysarna egna hannar som nog lätt konkurrerar ut endlerspluttarna, men ändå?

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Om tummen säger att platy och guppy kan få yngel så kan de det! Han är otroligt kunnig på levandefödare.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Jag får tro på honom då, fast irriterande att det förekommer rakt motsatt information 'i mängd' då. Men kan ju bli.. intressant då på sikt det här iom att jag har platy med både guppy och endlers. Än har samtliga små platybarn sett synnerligen 'renrasiga' ut dock (tyvärr höll jag på att säga, de är små karbonkopior av sina föräldrar ner till minsta färgteckning.)

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag är tveksam....det är ingen kombination som jag någonsin sett iaf.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexia
                          Jag får tro på honom då, fast irriterande att det förekommer rakt motsatt information 'i mängd' då. Men kan ju bli.. intressant då på sikt det här iom att jag har platy med både guppy och endlers. Än har samtliga små platybarn sett synnerligen 'renrasiga' ut dock (tyvärr höll jag på att säga, de är små karbonkopior av sina föräldrar ner till minsta färgteckning.)

                          Tro mig, men med detta tillägget:
                          Artegen sperma överlagrar för det mesta den "udda"sperman; vill man ha pluppisar, eller vad du nu vill kalla hybriderna av platy*guppy, så måste man börja med en obefruktad platyhona som sedan får gå i ett eget akvarium med en eller flera "superhorny" guppykillar, då KAN det sedan födas hybridyngel, men som du läst tidigare så tenderar dessa att bli kortlivade. Naturens eget sätt att undvika "tillräckligt" konstiga hybrider???? Alltså: om man som du har både platyhanar och guppyhanar så kommer platyhonornas kropp att "välja" rätt sperma till befruktningen.....

                          Men det är inte lika säkert/inte ens troligt om man t.ex. har svärdbärare och platy i samma akvarium eftersom dessa är så hysteriskt mycket mer lika i genuppsättningen. Speciellt om dessa är "akvariestammar", för dessa är framavlade i kombination av de två ursprungliga arterna, borde kallas X.hybridus'svärdbärare/platy' istället.....jag har skrivit mycket om detta tidigare, sök lite i forumet så hittar ni säkert mer info....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag är tveksam....det är ingen kombination som jag någonsin sett iaf.
                            Jag har haft sådana själv.....av misstag, och de blev inte fullvuxna....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #15
                              Jag har googlat och googlat men hittar en hel massa 'nix, de är inte samma släkte, poecilia-släktena kan korsa sig (guppy/endler/molly) och xiphophorus kan korsa sig (mollys/platy) men de kan inte korsas 'emellan' arterna.

                              Dock dyker det upp ungefär 1 på 50 som tycker att 'jodå, det har jag sett'. Fast inte hittat nån bild.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...