"Genomskinliga"guppys vill inte föda, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ali_fish
    • March 2011
    • 161

    #16
    prova köp en ny hane

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      det ska inte behövas ali. låt dom bara vara så blir det yngel ska du se

      Kommentar

      • RandigRadio
        • December 2010
        • 15

        #18
        Ali: Med tanke på att jag skrev högst upp att mina "gråa" fick yngel hela tiden, så känns det som att man kan läsa mellan raderna att jag faktiskt har en hanne.

        Hannes: Jo, jag hoppas på det
        Myrorna ser i alla fall upp till mig! ;D

        Kommentar

        • JagBaraMal
          • November 2008
          • 79

          #19
          Nu skrev du inte hur länge du haft dom, fast om dom inte befruktas innan sju månaders ålder kan dom bli sterila.

          // mvh
          Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

          Kommentar

          • RandigRadio
            • December 2010
            • 15

            #20
            Tyckte jag skrev ett svar nyss, men det kommer inte upp, så testar igen. Hoppas det inte kommer två bara

            Jag har nog haft en av dem i ca tre månader och en annan i ca fyra. De andra vet jag inte
            Det vore synd om just de "genomskinliga" var sterila :/
            Myrorna ser i alla fall upp till mig! ;D

            Kommentar

            • ali_fish
              • March 2011
              • 161

              #21
              Ursprungligen postat av ali_fish
              prova köp en ny hane
              Ursprungligen postat av RandigRadio
              Ali: Med tanke på att jag skrev högst upp att mina "gråa" fick yngel hela tiden, så känns det som att man kan läsa mellan raderna att jag faktiskt har en hanne.

              Hannes: Jo, jag hoppas på det
              Jag sa att du kanske ska köpa en ny hane.du kanske kan läsa mellan raderna att du faktiskt har en hanne men ska köpa en ny.

              Kommentar

              • RandigRadio
                • December 2010
                • 15

                #22
                Tycker det känns lite onödigt med 20 yngel (av de gråa) varav några troligtvis är hannar Så jag väntar lite med nya hannar nu Det får bli senare. Hellre nya honor!
                Myrorna ser i alla fall upp till mig! ;D

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av JagBaraMal
                  Nu skrev du inte hur länge du haft dom, fast om dom inte befruktas innan sju månaders ålder kan dom bli sterila.

                  // mvh
                  Var har du läst det, det har jag aldrig hört, och jag har ju ändå läst så mycket om detta jag kunnat hitta.....låter konstigt då det gäller en fisk som kallas "miljonfisk".....du får GÄRNA länka till det ställe du läst det.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Blir honorna tjockare? Det troligaste är att de FÅR yngel men att dessa på grund av sin avvikande färg blir uppätna eftersom se misstas för foder, ett problem jag själv sett när det gäller "guldguppy". Med extremt mycket växter, speciellt ytväxter och täta snår från botten och upp så kan man komma runt detta problem. Javamossa är också mycket bra för ynglen att gömma sig i de första veckorna. Att döma av dina bilder så är det inget egentligt fel på honorna, de verkar välnärda och pigga.....Lycka till!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • JagBaraMal
                      • November 2008
                      • 79

                      #25
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Var har du läst det, det har jag aldrig hört, och jag har ju ändå läst så mycket om detta jag kunnat hitta.....låter konstigt då det gäller en fisk som kallas "miljonfisk".....du får GÄRNA länka till det ställe du läst det.....
                      Det är väldigt ovanligt att dom går obefruktade så länge, sen är det enligt vad jag förstått ingen regel utan bara något som _kan_ hända. Informationen har jag läst på flera utländska sidor, tex finns mycket information på guppies.com´s forum.

                      // mvh
                      Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

                      Kommentar

                      • RandigRadio
                        • December 2010
                        • 15

                        #26
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Blir honorna tjockare? Det troligaste är att de FÅR yngel men att dessa på grund av sin avvikande färg blir uppätna eftersom se misstas för foder, ett problem jag själv sett när det gäller "guldguppy". Med extremt mycket växter, speciellt ytväxter och täta snår från botten och upp så kan man komma runt detta problem. Javamossa är också mycket bra för ynglen att gömma sig i de första veckorna. Att döma av dina bilder så är det inget egentligt fel på honorna, de verkar välnärda och pigga.....Lycka till!
                        Tyvärr så tycker jag ju inte att dom blir det :/ Men det kanske bara är så att de inte får så stora magar, jag vet inte. Jag hoppas att det är som du säger i alla fall! Jag har javamossa och en hel del andra växter (även flytväxter) så de borde kunna gömma sig. Jag får fortsätta hålla utkik helt enkelt, för det känns som att jag inte kan göra så mycket åt saken just nu Men tack för svaret!
                        Myrorna ser i alla fall upp till mig! ;D

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av RandigRadio
                          Tyvärr så tycker jag ju inte att dom blir det :/ Men det kanske bara är så att de inte får så stora magar, jag vet inte. Jag hoppas att det är som du säger i alla fall! Jag har javamossa och en hel del andra växter (även flytväxter) så de borde kunna gömma sig. Jag får fortsätta hålla utkik helt enkelt, för det känns som att jag inte kan göra så mycket åt saken just nu Men tack för svaret!
                          En del honor blir inte speciellt tjocka (unghonor t.ex.), även om det är ovanligt, kanske dina hör till en sådan stam?! Har du ett tomt akvarium över så kan du ju testa att hålla de honorna separerade tills du ser om det föds några yngel....sedan KAN det vara så att de visst föder yngel, MEN att dessa föds som "vanliga grå" eftersom de hanar du har är normalfärgade? För det var de väl? I så fall borde det dyka upp "gula" igen om några generationer......
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...