Vilka malar till yngelakvarium för guppy, bl. molly och platys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    beror på om de trivs eller ej.många parametrar som spelar in

    Kommentar

    • Ge10
      • February 2011
      • 39

      #17
      Räkor

      Jag har räkor i mitt yngelkar.
      Funkar dunder.
      Dom städar bra, och när dom ynglar av sig (heter det så när räkor får ungar?) så kan guppy ynglen äta deras.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Hejsan! Först vill jag bara säga att de flesta mindre malar plus alla typer av "sugmalar" funkar med guppy, både vuxna och guppyyngel. Jag tycker det är trevligt med pansarmalar, så jag tycker definitivt att du skall ha några där, men de är "stimfiskar", så minst 4-5 stycken bör de i så fall vara. Ancistrus äter inte levande guppy, varken yngel eller vuxna, men sjuka/döda guppy slinker med lätthet ner.

        Sedan vill jag vänligen be er att hålla trådarna "rena", håll er till det ämne som tråden från början handlade om, vill ni sedan ställa frågor om t.ex. scalarer så ställ dessa frågor i rätt forum (sydamerikanska ciklider!), den här avdelningen handlar om levandefödare, inget annat!

        God helg!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • madelajn
          • March 2011
          • 34

          #19
          Okej tack tummen.. Just nu är där 4 octocinclus och 4 pansalmalar där i tillsammans med ca 250 guppyyngel (ca 1-3 veckor gamla) och 50 platyyngel (ca 1 vecka gamla) och nu håller en platy på att yngla igen.... Kommer bara fler och fler yngel för varje vecka....

          Kommentar

          • guppy.
            • March 2011
            • 14

            #20
            Jag har nyss startat ett yngelakvarium och funderade på samma sak. Har fått tips om äppelsnäckor men blivit varnade att dom lätt kan föröka okontrollerat så vet inte riktigt vad jag ska ha som "städare. Efter att läsa denna tråd låter pansarmalar som ett bra val. Ska man bara ha pansarmalar i karet eller är det bra att ha både pansarmalar och ancistrus?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              äppelsnäckor förökar sig inte okontrolet. de lägger ägg utanför karet så det är rätt "avancerat" för att få dom att föröka sig. så de funkar kanon som städare

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Dessutom krävs att man fått (minst) en av varje sort om äppelsnäckorna ska försöka sig. Jag har 4 äpplen i 150 l och 3 äpplen i 40 liters. Antalet äggklasar = 0. (Jag har beställt 10 till äpplen, det vore väl själva f*n om de inte skulle få till det då).

                Men som hannesc skrivit så äpplena lägger en äggklase på glaset ovanför vattenytan. Så vill men inte ha snäcklingar, så tar man endera bort äggklasen och kastar - eller så har man såpass mycket vatten i karet att de inte kan/vill lägga ägg.

                Är väl den snäcka som är bland de absolut enklaste att - om man vill det - slippa förökning av.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Nu har tråden spårat ur lite grann, inte helt, men det handlade om vilka MALAR som passar tillsammans med guppy etc., inte övriga djur som kan användas som städare!

                  Hur går det, vad har du valt?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...