Vilka malar till yngelakvarium för guppy, bl. molly och platys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madelajn
    • March 2011
    • 34

    Vilka malar till yngelakvarium för guppy, bl. molly och platys?

    Hej!
    Jag har ett 90 l akvarium som startades för en vecka sedan och som är tänkt att ha som yngelakvarium för kommande yngel.

    Akvariet drivs av ett bottenfilter och där är bra vattencirkulation och värdena på vattnet är bra. (tror jag) Tog vatten ca 60 liter från mitt stora akvarium och fyllde på resten med nytt vatten och beredningsmedel.

    Ph:6,8
    nitrit:0
    nitrat:0
    temp:25,5

    Förra veckan la jag ner 2 pansarmalar och nu har jag 2 guppyhonor, 2 guppy och 2 bl. mollys där också som jag tog från det andra akvariet.

    Ska ta väck dom när det kommer yngel sen dom är där bara för att fylla ut det lite.

    Vad kan man ha för malar i akvariet som städar där inne. Räcker det med de två pansarmalarna eller ska man ha fler eller några andra sorter?

    Är värdena bra för att vara ett yngelakvarium?

    Vore tacksam om någon kunde svara. Mvh Madde
  • ali_fish
    • March 2011
    • 161

    #2
    Du kan väl köpa (ancistrus) du kan också odla dom. Hanen har skägg på munnen men honan inget alls. det ska vara många hål och grottor i akvariet. Så du kan lägga alla ynglen där med Ancistrus. Jag är inte säker om vuxna Ancistrus äter guppy,platy,molly yngel. Jag menar att du kan lägga Ancistrus yngel med andras yngel

    Kommentar

    • ali_fish
      • March 2011
      • 161

      #3
      Det blir jo en riktig yngel akvarium

      Kommentar

      • madelajn
        • March 2011
        • 34

        #4
        Ja tyvärr så är jag inte ute efter att odla på malarna utan vill bara ha något som kan rensa upp lite i akvariet.

        Finns det inga andra malar man kan ha med ynglena och som inte äter upp dom?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          behöver nog inte nån mal där i karet. du kan hålla rent själv. jag har inga andra fiskar än just ynglena i mina yngelkar.

          har yngelkar från 15L upp till 170L o inga malar eller så. så skitigt blir det inte.

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Snäckor är ju annars bra städare!

            Kommentar

            • madelajn
              • March 2011
              • 34

              #7
              Okej!

              Kan alla yngel vara i samma akvarium då eller ska man dela upp de så att varje sort är för sig i olika akvarium?

              Får mest guppy, black molly och platyyngel men har även skalaryngel...

              Kommentar

              • ali_fish
                • March 2011
                • 161

                #8
                Guppy molly och platy kan vara i samma kar men är osäker på scalare.
                Föresten hur odlar man scalare jag kan inte gem föra hona och hane.
                Och hur dom leker.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  det är typ omöjligt att se skillnad på hone o hane bland scalarer innan de leker. bästa är att ha en grupp o låta dom para ut.
                  men tänk på att du måste ha ett kar som är minst 50 cm högtom du ska ha scalarer.

                  har du scalare Ali? hur stort är ditt kar?

                  Kommentar

                  • madelajn
                    • March 2011
                    • 34

                    #10
                    I mitt 200l-kar har jag 3 skalarer. 2st honor och en hane. 2 av dem är ett par och la ägg förra veckan och nu finns det 6 yngel kvar... Den sista skalaren blir utstött från paret och jag skulle vilja köpa en hane till den för att den inte ska bli ensam..

                    Kommentar

                    • ali_fish
                      • March 2011
                      • 161

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      det är typ omöjligt att se skillnad på hone o hane bland scalarer innan de leker. bästa är att ha en grupp o låta dom para ut.
                      men tänk på att du måste ha ett kar som är minst 50 cm högtom du ska ha scalarer.

                      har du scalare Ali? hur stort är ditt kar?
                      Jag har 2styck men dom bråkar hela tiden. Min akvarium är 110L
                      Hur visste madelajn att han hade 2honor och en hane.

                      Ursprungligen postat av madelajn
                      I mitt 200l-kar har jag 3 skalarer. 2st honor och en hane. 2 av dem är ett par och la ägg förra veckan och nu finns det 6 yngel kvar... Den sista skalaren blir utstött från paret och jag skulle vilja köpa en hane till den för att den inte ska bli ensam..

                      Kommentar

                      • madelajn
                        • March 2011
                        • 34

                        #12
                        Jag vet att det är 2 honor och en hane då två av dem har lagt ägg och den andra kom efter och befruktade dem. Exakt nu lägger min ena hona ägg.. =)

                        Kommentar

                        • ali_fish
                          • March 2011
                          • 161

                          #13
                          så om jag hade haft en hona och en hane scalare så skulle jag har fått yngel nu?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            inte säkert alls.

                            Kommentar

                            • ali_fish
                              • March 2011
                              • 161

                              #15
                              har haft dom i 2 år

                              Kommentar

                              Arbetssätt...