Kan endlers para sig med guppy? (svara)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #61
    Ursprungligen postat av hannesc
    jag tror inte det är hybrider bland molly, platy etc. utan man har avlat fram olika former precis som man gör med hundar o katter etc.
    men det står ju klart och tydligt i boken jag har att det förekommer i handeln även med platy och svärdbärare, och såklart är det hybrider bland molly. tror det är uteslutande hybrider när det gäller molly (black och segelfens, ballong har jag dock inte koll på). ibland hittar man ju dock rena arter av molly och vildformer. men det jag menar nu är alla färgvarianter av molly.

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #62
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Dock är det enorm skillnad mellan "spontanhybrider" och hybrider som är resultatet av en urvalsodling.
      De senare tar många generationers odling (flera år) att få fram och kräver mycket stor kunskap om genetik och dessa är tämligen stabila avelsformer.
      De förstnämnda är "skräp" som är synnerligen instabila och de är inte värda ett dyft och bör inte förekomma i handeln
      tack för svar, det tänkte jag inte på skillnaden. så det besvarar ju mina frågor, på två olika sätt också.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jodå - nästan ALLA avelsformer av svärdbärare och platy som säljs i affärena är hybrider mekllan de bägge arterna. det är nog rärr valigt att de som också säljs som guppy resp. endlers också hnadlar om hybrider olika kombinationer.

        Dock är det enorm skillnad mellan "spontanhybrider" och hybrider som är resultatet av en urvalsodling.
        De senare tar många generationers odling (flera år) att få fram och kräver mycket stor kunskap om genetik och dessa är tämligen stabila avelsformer.
        De förstnämnda är "skräp" som är synnerligen instabila och de är inte värda ett dyft och bör inte förekomma i handeln
        ofasen. lärt mig nått nytt.

        men råder ändå TS till att INTE korsa. då han kommer få svårt att bli av med dom.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Ursprungligen postat av hannesc
          men råder ändå TS till att INTE korsa. då han kommer få svårt att bli av med dom.
          Nej som jag skriver så finns det inget värde i spontanhybrider - jag kan visst tycka att det är kul att dra upp några yngel av någon korsning som man har råkat få för att se hur de blir så det har jag förståelse för att man kan göra. men man skall inte sälja/ eller skänka dom vidare eftersom det ju dels finns en risk för att de kan dra med sig dåliga anlag och garanterat så kommer ynglen efter en korsning mellan olika "spontanhybrider" knappast att få samma färger som föräldrarna och dessutom kommer färgerna att varierar mycket mellan olika individer i en kull.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ali_fish
            • March 2011
            • 161

            #65
            Jag läste igenom den ämnet nu igen och bestämde mig att inte köpa endlers. men i dag upptäckte jag att min guppy yngel har fått färg och den är en hane. Han lyster blått i magen och har röda fenor.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #66
              Ursprungligen postat av Kensa

              dock, man kan aldig veta exakt hur de ser ut, ibland så blir det mer av den ena, ibland mer av den andra,
              ibland slår det inte igenom förrän på andra generationen.....



              .
              ...och ännu mer oförutsägbart blir det när F1 korsas inbördes, då kan i stort sett vilka utseenden som helst dyka upp, även de två ursprungliga "sorterna", men dessa är lika mycket hybrider för det...
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...