Kan endlers para sig med guppy? (svara)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paracheirodon axelrodi
    • September 2009
    • 85

    #46
    Ursprungligen postat av Kensa
    troll
    Ursprungligen postat av hannesc
    hoppas jag verkligen
    Jag har ju funderat på det me och alla vet ju att "mata inte trollen"

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #47
      Guppy och endler kan para sig och få livskraftig avkomma. Guppy och molly kan också para sig och få avkomma, dock inte lika livskraftig. Guppy och platy kan sannolikt inte få avkomma, de verkar stå för långt ifrån varann.

      Att nåt går att göra betyder inte att det är en bra ide att göra det. Korsar man arter eller varianter så får man en blandning och det går inte att backa, en blandning är en blandning. Säljer man eller ger bort blandningar så kanske den som tar emot dem vet vad det är men risken är stor att blandningarna förr eller senare hamnar hos nån som inte vet vad det är eller inte bryr sig och den vägen kan blandningarna komma ut och ställa till det. Vi har en mångfald sorter med fiskar och typer, blandar man allt som går att blanda så får vi till slut en röra där man inte vet säkert vad nåt är egentligen.

      Det är därför fult gjort att korsa olika sorter och i all synnerhet om man tänker sig att sen sälja. Risken med det är att i stället för den mångfald vi har så får vi enfald.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #48
        Ursprungligen postat av Bygert
        Guppy och endler kan para sig och få livskraftig avkomma. Guppy och molly kan också para sig och få avkomma, dock inte lika livskraftig. Guppy och platy kan sannolikt inte få avkomma, de verkar stå för långt ifrån varann.

        Att nåt går att göra betyder inte att det är en bra ide att göra det. Korsar man arter eller varianter så får man en blandning och det går inte att backa, en blandning är en blandning. Säljer man eller ger bort blandningar så kanske den som tar emot dem vet vad det är men risken är stor att blandningarna förr eller senare hamnar hos nån som inte vet vad det är eller inte bryr sig och den vägen kan blandningarna komma ut och ställa till det. Vi har en mångfald sorter med fiskar och typer, blandar man allt som går att blanda så får vi till slut en röra där man inte vet säkert vad nåt är egentligen.

        Det är därför fult gjort att korsa olika sorter och i all synnerhet om man tänker sig att sen sälja. Risken med det är att i stället för den mångfald vi har så får vi enfald.
        mycket bra skrivet. borde även "trollet" fatta...
        -----------------------

        Kommentar

        • ali_fish
          • March 2011
          • 161

          #49
          Ursprungligen postat av Bygert
          Guppy och endler kan para sig och få livskraftig avkomma. Guppy och molly kan också para sig och få avkomma, dock inte lika livskraftig. Guppy och platy kan sannolikt inte få avkomma, de verkar stå för långt ifrån varann.

          Att nåt går att göra betyder inte att det är en bra ide att göra det. Korsar man arter eller varianter så får man en blandning och det går inte att backa, en blandning är en blandning. Säljer man eller ger bort blandningar så kanske den som tar emot dem vet vad det är men risken är stor att blandningarna förr eller senare hamnar hos nån som inte vet vad det är eller inte bryr sig och den vägen kan blandningarna komma ut och ställa till det. Vi har en mångfald sorter med fiskar och typer, blandar man allt som går att blanda så får vi till slut en röra där man inte vet säkert vad nåt är egentligen.

          Det är därför fult gjort att korsa olika sorter och i all synnerhet om man tänker sig att sen sälja. Risken med det är att i stället för den mångfald vi har så får vi enfald.
          Hur ser ynglen från molly och guppy . Hur ser dom ut när dom är full vuxna

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #50
            Sluta nu mata trollet!
            Hade det varit något annat hade vederbörande försvarat sig mot anklagelsen för länge sedan istället för att ställa samma fråga sjuttio gånger.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • ali_fish
              • March 2011
              • 161

              #51
              Ursprungligen postat av Mumin
              Sluta nu mata trollet!
              Hade det varit något annat hade vederbörande försvarat sig mot anklagelsen för länge sedan istället för att ställa samma fråga sjuttio gånger.
              ursäkta du har skrivit fel jag frågade innan om endlers och guppy yngel inte om guppy och molly

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #52
                Ursprungligen postat av ali_fish
                Men ska köpa Endlers och guppy jag vill se en blandning av dom sorterna.
                Men ska lägga blandningen i en annan akvarium
                Troll eller inte så svarar jag ändå. För de ev fiskarnas skull om det inte är ett troll.

                Du bör ha minst tre akvarium om du ska gå i land med att inte sälja/skänka bort hybrider annat än till din syster då.

                Säg du har en guppyhona och en endlershane. De parar sig. Du flyttar ynglen. Ynglen är honor och hanar. Så fort de är könsmogna - och det blir de fort, ibland snabbare än man hinner vara säker på könet speciellt om man är ovan - så parar de sig.

                Så ska du inte stå med en miljard yngel tillslut, så måste du sortera honor från hanar innan de blir könsmogna och ha i separata kar. Dvs du har ett kar med hon-hybrider och ett kar med han-hybrider, och 'ursprungliga' karet där du har en endlershane och en guppyhona.

                Jag har haft endlers sen 2 februari. Jag lyckades dessutom ta död på den första kullen yngel av misstag (bara 5 st överlevde). Jag har trots detta just nu över 100 yngel i yngelkaret. Även om alla inte kommer överleva, så kommer jag ha endlers tills jag kräks. Och honorna är gravida igen, och kommer att fortsätta yngla av sig flera kullar - dvs om jag så tar bort alla hanar NU, så kommer jag ha minst 100 endlersyngel till om en månad. Det på 5 honor, och som sagt jag mördade första kullen av misstag, och alla i de andra kullarna har inte överlevt heller.

                Guppy är 'lika illa' att yngla av sig, så du kommer som sagt snart ha extremt många hybrider. Renrasiga kan du oftast sälja/skänka/byta, men hybriderna - vad ska du göra med dem, tänk lite på det innan du börjar.

                Jag möblerade idag om lite JUST FÖR att skapa hybrider. För helt eget bruk - överskottet kommer att bli matfisk. Men det gäller liksom ha en lösning för överskottet INNAN - för överskott kommer det att bli.

                Kommentar

                • ali_fish
                  • March 2011
                  • 161

                  #53
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Troll eller inte så svarar jag ändå. För de ev fiskarnas skull om det inte är ett troll.

                  Du bör ha minst tre akvarium om du ska gå i land med att inte sälja/skänka bort hybrider annat än till din syster då.

                  Säg du har en guppyhona och en endlershane. De parar sig. Du flyttar ynglen. Ynglen är honor och hanar. Så fort de är könsmogna - och det blir de fort, ibland snabbare än man hinner vara säker på könet speciellt om man är ovan - så parar de sig.

                  Så ska du inte stå med en miljard yngel tillslut, så måste du sortera honor från hanar innan de blir könsmogna och ha i separata kar. Dvs du har ett kar med hon-hybrider och ett kar med han-hybrider, och 'ursprungliga' karet där du har en endlershane och en guppyhona.

                  Jag har haft endlers sen 2 februari. Jag lyckades dessutom ta död på den första kullen yngel av misstag (bara 5 st överlevde). Jag har trots detta just nu över 100 yngel i yngelkaret. Även om alla inte kommer överleva, så kommer jag ha endlers tills jag kräks. Och honorna är gravida igen, och kommer att fortsätta yngla av sig flera kullar - dvs om jag så tar bort alla hanar NU, så kommer jag ha minst 100 endlersyngel till om en månad. Det på 5 honor, och som sagt jag mördade första kullen av misstag, och alla i de andra kullarna har inte överlevt heller.

                  Guppy är 'lika illa' att yngla av sig, så du kommer som sagt snart ha extremt många hybrider. Renrasiga kan du oftast sälja/skänka/byta, men hybriderna - vad ska du göra med dem, tänk lite på det innan du börjar.

                  Jag möblerade idag om lite JUST FÖR att skapa hybrider. För helt eget bruk - överskottet kommer att bli matfisk. Men det gäller liksom ha en lösning för överskottet INNAN - för överskott kommer det att bli.
                  Tack så mycket för hjälpen ska göra som du säger.
                  Men hur vet jag köns skillnaden på dom om dom inte är könsmogna?
                  Föratt skilja på hona och hane

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #54
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Guppy och endler kan para sig och få livskraftig avkomma. Guppy och molly kan också para sig och få avkomma, dock inte lika livskraftig. Guppy och platy kan sannolikt inte få avkomma, de verkar stå för långt ifrån varann.

                    Att nåt går att göra betyder inte att det är en bra ide att göra det. Korsar man arter eller varianter så får man en blandning och det går inte att backa, en blandning är en blandning. Säljer man eller ger bort blandningar så kanske den som tar emot dem vet vad det är men risken är stor att blandningarna förr eller senare hamnar hos nån som inte vet vad det är eller inte bryr sig och den vägen kan blandningarna komma ut och ställa till det. Vi har en mångfald sorter med fiskar och typer, blandar man allt som går att blanda så får vi till slut en röra där man inte vet säkert vad nåt är egentligen.

                    Det är därför fult gjort att korsa olika sorter och i all synnerhet om man tänker sig att sen sälja. Risken med det är att i stället för den mångfald vi har så får vi enfald.
                    hittar inte boken nu, men i en av mina akvarieböcker står det att dom även kan korsa sig släkten emellan.

                    men vad är det för skillnad på svärdbärare x platy och andra molly hybrider (där det inte går att säga vad det är) med guppy x endlers ? andra hybrider säljs ju redan.

                    visst ska man bevara vildformer och inte släppa lös odlingsformer, men i hemakvarium (och till försäljning) finns ju redan hybrider. därför har jag svårt att för stå ''blankt nej'' som det verkar vara i denna tråd.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #55
                      säljs väl inte hybrider mellan endlers o guppy eller platy o svärdbärare etc?? det har då jag aldrig sett i nån affär eller hos nån grossist.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #56
                        som jag skrev innan i tråden, den lokala djuraffären här säljer ''vildguppy'' men hanarna ser inte ut som vildforms endlers, har formen och fenorna (ryggfenarona långa) och prickarna men där är också ormskin, mosaik mönster på dom med andra färger inblandat. detta måste väl ändå vara en hybrid mellan guppy och endlers !?. jag tycker det är fel att skriva ''vildguppy'' då dom inte säljer det.

                        på aquabid finns där ju mägnder med endlers varianter och hybrider.


                        molly är det ju välkänt att där finns hybrider, som ger fertila avkomma och som säljs.

                        av platy (platy och indianplaty) och svärdbärare finns där ju jätte många olika färgvarianter , enligt boken jag har hemma är många av dom som säljs hybrider. borde gå att hitta på nätet också, jag har inte kollat.

                        därför är min undran (som jag inte riktigt tycker jag fått svar på) vad som skiljer endlers hybrider med andra hybrider som säljs. eller dom som säger nej i tråden här, kanske inte gillar varianter alls verken molly, svärdbärare, platy ? jag kanske har uppfattat fel. kändes som det blev ett väldigt blankt nej för just endlers hybrider.

                        och varför är det fel att köpa hybrider, är det rädslan att dom ska komma ut i naturen eller att det inte blir koll på vart dom sprids i akvariemiljö ? eller att man hellre ska fokusera på vildformer ?

                        själv gillar jag både vildformer/vilda och färgvarianter och hybrider.

                        men om man nu ändå vill blanda dessa två, och vill sälja. det kan väl inte vara så farligt om man säger att det är hybrider imed att det redan finns.

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #57
                          Man kan ju odla fram olika färger även om det inte rör sig om hybrider. Alltså, alla som inte ser ut som vildformen är ju inte hybrider. Sedan är det just som någon redan sagt här i tråden, att om alla blandar allt och blandningarna säljs till höger och vänster så kommer ju allt tillslut att vara en enda hybridröra och man kan inte längre få tag i en endlers eller en gyppy eller en platy, om man nu ska dra det riktigt långt. Just det med att sälja dem och säga att de är hybrider så är chansen ganska stor att den informationen faller bort ganska hastigt.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #58
                            jag skrev inte att alla färgvarianter va hybrider, uppfattades som det/eller jag formulerade mig konstigt så ber jag om ursäkt , jag vet inte hur det just är med endlers men det verkar ju vara mycket hybrider där också. även om det säkert finns framodlade färgvarianter.

                            men det som skrivs (att dom sprids i akvariemiljö utan att man vet och dom blandas på nytt) gäller ju inte bara endlers hybrider utan även andra färgvarianter och hybrider.

                            och dom som håller vildformer vet ju säkert vad det är och som kan mycket om dessa fiskar har ju koll. att det sprids hybrider i redan kar där det säkert går hybrider/varianter i vanliga ''Svensson'' kar kan väl inte vara så farligt.
                            Senast redigerad av Flaxss; 18 March 2011, 17:02.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #59
                              jag tror inte det är hybrider bland molly, platy etc. utan man har avlat fram olika former precis som man gör med hundar o katter etc.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #60
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                säljs väl inte hybrider mellan endlers o guppy eller platy o svärdbärare etc?? det har då jag aldrig sett i nån affär eller hos nån grossist.
                                Jodå - nästan ALLA avelsformer av svärdbärare och platy som säljs i affärena är hybrider mekllan de bägge arterna. det är nog rärr valigt att de som också säljs som guppy resp. endlers också hnadlar om hybrider olika kombinationer.

                                Dock är det enorm skillnad mellan "spontanhybrider" och hybrider som är resultatet av en urvalsodling.
                                De senare tar många generationers odling (flera år) att få fram och kräver mycket stor kunskap om genetik och dessa är tämligen stabila avelsformer.
                                De förstnämnda är "skräp" som är synnerligen instabila och de är inte värda ett dyft och bör inte förekomma i handeln
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...