Vad har ni för olika endlers ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    #16
    Ursprungligen postat av johnny9900
    Har hannarna olika færger och teckningar ? isf ær det inte rena endlers
    Nähä. Hur ser rena endlers-hanar ut?
    Det är fult att inte ha akvarium

    Kommentar

    • johnny9900
      • April 2008
      • 69

      #17
      Ursprungligen postat av Midde
      Nähä. Hur ser rena endlers-hanar ut?
      Vet inte vad du menar med dit svar,om du inte vet hur rena endlers ser ut hur kan du vara sæker på att det ær rena endlers och inte hybrider du har købt ?
      mvh johnny
      www.poecilia.org
      http://www.danishshowguppy.dk/
      http://www.dglz.de/

      Kommentar

      • Midde
        • August 2008
        • 250

        #18
        Ursprungligen postat av johnny9900
        Vet inte vad du menar med dit svar,om du inte vet hur rena endlers ser ut hur kan du vara sæker på att det ær rena endlers och inte hybrider du har købt ?
        Jag föll för endlers efter att ha läst zoopets artbeskrivning där hannarna har flera olika färger och ser minst sagt varierande ut så jag förstår a andra sidan inte vad du menar med ditt svar.
        Se denna artbeskrivning:
        Det är fult att inte ha akvarium

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #19
          Ursprungligen postat av Midde
          Jag föll för endlers efter att ha läst zoopets artbeskrivning där hannarna har flera olika färger och ser minst sagt varierande ut så jag förstår a andra sidan inte vad du menar med ditt svar.
          Se denna artbeskrivning:
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163&SOK=1
          Och där kan du läsa detta, därav hans fråga hur du kan veta att det är "rena" Endlers
          I handeln finns idag flera avelsformer av Endlers som kan ha olika färger och/eller stjärtfenor. Sannolikt så är många av de Endlers som idag finns i handeln korsningar mellan olika arter.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #20
            Hur ser rena endlershanar ut? Önskar se bild, tack.
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Ursprungligen postat av Midde
              Jag föll för endlers efter att ha läst zoopets artbeskrivning där hannarna har flera olika färger och ser minst sagt varierande ut så jag förstår a andra sidan inte vad du menar med ditt svar.
              Se denna artbeskrivning:
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163&SOK=1
              Ursprungligen postat av Midde
              Hur ser rena endlershanar ut? Önskar se bild, tack.
              Du har själv länklat till bilder på Endlershanar
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                #22
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Du har själv länklat till bilder på Endlershanar
                Men jag fick ett svar från Johnny9... om att det INTE är rena endlershanar jag har eftersom de har olika färger o teckningar, så jag blev osäker.
                Så här skrev han:
                Har hannarna olika færger och teckningar ? isf ær det inte rena endlers
                Men jag lägger ner detta nu, vi kommer inte längre, jag litar på zoopets info som säger att man inte med säkerhet kan veta om det är rena endlers man har om jag har fattat det hela rätt.
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Det mesta som säljs av endlers i handeln är korsningar mellan olika arter/varianter och VET man inte ursprunget för den man själv har kan man utgå ifrån att det handlar om hybrider.
                  Det är ju inte ens säkert att ursprunget för endlers är en egen art utan kanske "bara" en guppy-population - många tror ju att skillnaden mellan guppy och endlers är storleken men det finns ju även små naturformer av guppy också och de som i handeln säljs som guppy är ju framavlade (så att de blivit större och fått större fenor)

                  Sedan kan såväl avelsformer som naturformer vara "rena" dvs vara stabila stammar - dvs hanarna resp. honorna ser likadana ut. Har man ett antal färger på sin avkomma så är det inte en stabil stam utan en "mix".
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Midde
                    • August 2008
                    • 250

                    #24
                    Tack för klargörande Kjell. Det måste vara "rena" i den sistnämnda bemärkelsen som Johnny... menade.
                    Det är fult att inte ha akvarium

                    Kommentar

                    Arbetssätt...