förklara beteendet :o

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #16
    Inte redskap, men ett test. Generellt sägs dropptest vara bättre än sticka, jag låter det vara osagt dock. Dropptesterna är dyrare, men de räcker länge. (Jag har både sticka och dropptest, men kan just ang nitrit inte säga så mkt då jag inte får minsta spår av nitrit ens när jag 'borde').

    Men nitrit är det som är viktigast, så ska du bara köpa ETT test ska det vara ett nitrittest. Nitrit är giftigt för fiskarna, och uppstår lättare i nya kar, speciellt om man har lite för mycket fisk. Matrester som inte ätits upp, fiskbajs och liknande 'avfallsprodukter' som hela tiden hamnar i akvariet måste tas om hand av god bakterier. Om det finns tillräckligt många goda bakterier och avfallet inte är mer än det klarar av, så tar de hand om avfallet så att det inte blir nitrit (utan nitrat, som är något helt annat, så tänk på skillnaden nitrit och nitrat när du ska köpa test - det finns för båda två).

    Däremot i ett akvarium som är ganska nyuppstartat, så det tar ett tag för de goda bakterierna att bildas och bli tillräckligt många. Har man i mer fisk än bakterierna klarar av så får man problem med nitrit. Och då kan fisken må dåligt och om halterna bli högre dö. Och du har ett ganska nystartat kar och ganska mycket fisk. Du behöver inte ha förhöjd nitrit, men det finns en rätt stor risk. Om du mäter så kan du ta till åtgärder innan det blir så höga halter att fisken dör. Och om du har nitrit så har du nog svaret varför fiskarna inte riktigt beter sig som förväntat.

    Sen kan man köpa tester för nitrat, pH, hårdhet, klor och allt möjligt annat. De är också bra att ha, men viktigast för dig är nitriten så ska du bara köpa ett test så.. Har du långt till affären kan man köpa det i alla akvariewebshopar i princip, och det dyker upp tester på Tradera med med jämna mellanrum.

    Kommentar

    • Decals
      • January 2011
      • 101

      #17
      Jag mäter inte halter..

      vill bara påpeka att jag hittade tre yngel igår *applåder* .
      fast eftersom naturen är grym så hittar jag inte dem längre.
      blev nog mat?

      En fråga; den guppyhonans gravidfläck är fortfarande lika stor och mörk. Kommer det poppa ut fler babies?

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Nu skickade du samma sak du nyss skrivit och fått svar på? Ja möjligen förutom ynglen då. Yngel kan vara mästare på att hålla sig undan, så om några dagar kan de 'försvunna' ynglen dyka upp - ihop med sina 7 st okänd kompisar du inte sett än

        Eller så har de blivit mat. Svårt säga, beror helt på hur bra de är på att gömma sig - och hur stora möjligheter de har att gömma sig.

        Av 15 st yngel (typ, de är fan så svårräknade när de bara yr omkring.. ) så första gången jag såg några var det 2 st jag såg på morgonen. På kvällen var de fem. Morgonen efter var det en hel hoper. Nu har jag endlers som inte i normala fall käkar sina yngel, men ynglena var smarta nog att gömma sig ändå.

        Det är eg först när de som överlevt är frisimmande och börjar röra på sig mer som man ser hur många de är/inte är. Jag trodde i början att jag hade två kullar med några dagars mellanrum, men nu när de är äldre (2 veckor) så syns det att de är lika gamla, dvs 'bara' en kull. De där våghalsiga som visade sig först - de hade mest troligt blivit mat om de inte haft dumsnälla föräldrar och bara endlers i karet. Medan den stora hop som höll sig undan tills de var lite bättre på att simma hade haft mycket större chans överleva i ett stort akvarium.

        Men, har de ingenstans att gömma sig har de ju säkerligen blivit mat, och de du ser/kommer att se är de smartaste och starkaste.

        Kommentar

        • Decals
          • January 2011
          • 101

          #19
          Ja det blev väl någon bugg xd .
          Men om det är så att halterna är fel för höga/låga , måste jag köpta någon speciell vätska eller något eller kan jag ta bakteriuekultur? :P

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            nejdå. har du nitrit så gör 25% vattenbyten varje dag i 5 dagar o mata ytterst lite,( om ens alls). kolla värdena igen sen.

            nitrit och pH test bör du ha hemma. det är viktigt att hålla koll på värdena i vattnet.

            Kommentar

            Arbetssätt...