En hona bland en massa hanar, hur illa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    En hona bland en massa hanar, hur illa?

    I akvariet (150 l) går neontetror, guppyhanar och endlershanar. Idag kompletterade jag med en liten 'dekorativ städpatrull' - 6 st platyhannar, trodde jag.

    Märkte dock när jag kom hem att det slunkit med en hona, det har alltså blivit 5 platyhanar och 1 platyhona . Inte alls idealiskt - så mycket vet jag. Men 'hur illa' är det, och kan jag låta det vara sålänge honan inte verkar stressad och hanarna inte är rabiata på henne? Eller är det dömt att misslyckas och ingen ide ens försöka?

    Om det är dömt att misslyckas - hur bra går det att ha platy ensam, utan andra platys? Kan ju som nödlösning möblera om litegranna och låta platyhonan gå med lite neoner i ett eget - tyvärr litet - kar om det krävs, men det kanske blir lika stor vantrivsel?

    I mitten på mars senast löser sig problemet 'automatiskt' då jag då ska hämta kar nummer *viskar* 4 och 5. Då kommer det dels ett 54 liters, och så kommer det ett 160 liters Så då kan hon få flytta ifrån grabbkaret. Men vill ju inte det ska bli stress eller sexualmord i karet tills/innan dess.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Kan du inte åka tillbaka och byta några av hanarna mot honor då?

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Nja, nje, njo

      Teoretiskt så kan jag säkerligen det.

      Meeen... Dels har jag 8.5 mil till affären enkel resa, och dels så ville jag ha dem i just den där färgen, och det fanns inga fler/andra i den färgen.

      Så i så fall får jag åka 17 mil för att lämna tillbaka honan, och få 20 spänn tillbaka. Affären går säkerligen med på det, men det känns inte så jättemotiverande faktiskt om jag kan slippa det *hukar lite skamset*

      Förresten, platy käkar yngel va? Annars skulle hon ju sålänge kunna få damsällskap av 6 st endlershonor som går med två endlershanar i ett annat kar. Men där går det också ett antal endlersyngel - som jag inte vill ska bli uppätna..
      Senast redigerad av Alexia; 17 February 2011, 14:04.

      Kommentar

      • YellowFish
        • April 2010
        • 213

        #4
        Jag råkade köpa 6 hanar och en hona.. De jagade henne hela tiden, så det var lite jobbigt. Jag köpte till 2 honor nu dock och det har blivit lite bättre. Köp till i alla fall 1 hona om du inte kan byta!
        YellowFish

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Blir ju lite samma sak där, då får jag ju köpa hona/honor i 'fel färg'. Men kan kika in i butiken i andra staden imorgon, med extrem tur kanske de har i rätt färg. (Ingen aning vad färgen heter eg, men orange med svarta prickar typ)

          Än har hon cruisat omkring ostörd i akvariet. Hanarna har fullt upp att spänna upp sig för varandra. Å andra sidan kanske de inte är könsmogna än och/eller det blir värre sen.

          Däremot åkte endlershanarna ut. Inte för de var på just platyhonan, men de var av någon anledning som PLÅSTER på de stackars platyna från första stund, vägrade lämna dem ifred, varierade mellan att följa efter som en liten skugga eller nafsa(? vet inte om de eg nafsade, såg så ut) platysarna i gälarna/gälområdet. Platysarna tycktes iofs inte blir mer än milt irriterade, men jag tyckte inte om det, och när det var likadant nu på kvällen så åkte de små terroristendlersna ut, och fick gå med de andra endlersarna i lilla karet sålänge. Imorgon eller övermorgon får de vara ungkarlar ihop med ynglen i nya yngelkaret istället.

          Fast ganska intressant att se vilken ILLSTARK färg de små hanarna fick när de - ja vad de nu hade för avsikt med beteendet med platysarna?
          Senast redigerad av Alexia; 17 February 2011, 22:15.

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            5 st till honor i rätt färg är under inkoppning i akvariet =) Dubbel och trippelkollade ang könet både vid uppfiskning och sen en extra gång i påsen ;P

            Kommentar

            Arbetssätt...