Odling Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante11
    • February 2010
    • 60

    Odling Molly

    Hej!
    Jag har två akvarium på ett 75L och de andra på Ca 25L. Jag har kakaduaciklid,molly,svärdbärare och rödmundstetra. Jag skulle vilja börja odla mina mollys jag har två honor och en hane. Jag undrar detta.
    1 Vad ska jag göra för att de ska börja leka.
    2jag matar med valigt torrfoder ska jag mata med något annat?
    3Vilken temperatur ska jag ha?
    4 mujk eller hårt vatten?
    5 ska ynglerna vara i samma akvarium?
    6 Skriv gärna om ni har fler tips och trix

    Tack så mycket
    Senast redigerad av Ante11; 15 February 2011, 19:00.
  • Joppan94
    • February 2011
    • 105

    #2
    Hej!
    Jag skulle ha 25L som ett yngelkar och flytta över honan då hon har yngel i magen och sen när mollyn har släppt sina yngel skulle jag flytta över henne till dom andra så att ynglena inte blir upp ätna . Jag har för mig att man ska mata på ganska ordentligt för att få dom att leka.
    1. Tror man inte kan göra så mycket mer än att mata
    2. Torrfoder går bra tror jag
    3. Vet inte riktigt
    4. Spelar nog inte jätte stor roll
    5. Nej xD
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1 här tror jag du kan hitta mer
    Ps Ni andra får rätta mig om jag har fel tack!
    // Joppan

    Kommentar

    • jockesthlm
      • February 2011
      • 29

      #3
      Har förtillfället ca 20mollyyngel i mitt ena akvarium snabba svar kommer här:
      1 Mata
      2 Flingor funkar jag slänger även ner lite frysta röda mygglarver
      3 Kör på 26-27grader i mitt
      4 bra fråga jag har inte ändrat ngt på mitt och bor söder om sthlm
      5 Jag har kört med yngelkasse i samma akvarium dit ynglen flyttades såfort jag såg dom, där fick dom växa till typ 1cm och sedan frisläpptes
      6 Se till att ha flytväxter och bra med gömställen till ynglen, när dom är små så vill dom gå nära ytan och när dom blir lite större tar dom sig lite djupare. Jag kör med vattenpest som har fått växa tillsig och ligger lite i slingor på ytan

      hoppas det hjälper och lycka till

      Kommentar

      • Ante11
        • February 2010
        • 60

        #4
        tack så mycket för svaren ska prova några av dem.

        Kommentar

        • Joppan94
          • February 2011
          • 105

          #5
          Ursprungligen postat av jockesthlm
          Har förtillfället ca 20mollyyngel i mitt ena akvarium snabba svar kommer här:
          1 Mata
          2 Flingor funkar jag slänger även ner lite frysta röda mygglarver
          3 Kör på 26-27grader i mitt
          4 bra fråga jag har inte ändrat ngt på mitt och bor söder om sthlm
          5 Jag har kört med yngelkasse i samma akvarium dit ynglen flyttades såfort jag såg dom, där fick dom växa till typ 1cm och sedan frisläpptes
          6 Se till att ha flytväxter och bra med gömställen till ynglen, när dom är små så vill dom gå nära ytan och när dom blir lite större tar dom sig lite djupare. Jag kör med vattenpest som har fått växa tillsig och ligger lite i slingor på ytan

          hoppas det hjälper och lycka till
          Fast efter som han har ett 25L som han kan ha som yngel akvarium så är de bara onödigt med en yngelkasse och onödigt många gömställen xD De funkar ju fint om han bara fångar upp ynglena när dom föds och lägger i dom i 25L eller om han flyttar honan innan och sen tar ut henne när hon födit

          Kommentar

          • Ante11
            • February 2010
            • 60

            #6
            Är den mollyn gravid ?

            Kommentar

            • Ante11
              • February 2010
              • 60

              #7
              är är fler

              Kommentar

              • jockesthlm
                • February 2011
                • 29

                #8
                yepp om man kan flytta honan innan hon föder klart det kan funka med att använda 25l. Min personliga åsikt är bara att jag tror att det är bättre för mina yngel att gå kvar i det akvarium som dom andra är i även om jag skulle kunna använda mitt 60l som yngelakvarium men det är helt och hållet upp till vad man själv tycker

                Kommentar

                • Joppan94
                  • February 2011
                  • 105

                  #9
                  Får jag bara fråga hur du tänker där? Ett 60L akvarium måste väl vara bättre att ha dom i än att ha dom i en liten yngelkasse som är typ 5l och blir jätte smutsig snabbt. I ett 60l har du mycket mer yta för ynglena och dom lär ju ántagligen växa snabbare och må bättre? Sen så har de faktiskt hänt för mig innan när jag hade mollys och guppys att dom stora fiskarna hoppar över i yngelkassen till dom små. Jag ser inte de possetivt med yngelkasse så du får gärna förklara hur du tänker där.
                  säger verkligen inte att du har fel men bara undrade hur du tänkte, alla har ju sin egna åsikt !
                  // Joppan

                  Kommentar

                  • jockesthlm
                    • February 2011
                    • 29

                    #10
                    Jag vill gärna ha dom i yngelkasse då jag vet att akvariumet är stabilt i sina värden (ph temp osv) att få hoppare in i yngelkassen vet jag om men då jag har ganska tätt mellan täckglas och kassens top ser jag inte det som ngt stort problem. Tillväxt takten är vad jag tycker lite högre den första cm på mollysar då ynglen inte behöver "leta" maten i kasse men det kommer dom få i ett 60liters.

                    Kommentar

                    • malfunkshun
                      • September 2008
                      • 394

                      #11
                      Att ha yngelkasse är onödigt och såååå 1980. Mycket växter fungerar minst lika bra.
                      Molly klarar mycket hög temp och varierande vattenvärden. När jag hade mollys så märkte jag att de fick större kullar vid en högre temp än de fick vid lägre.
                      Yngel äter alger och andra microorganismer. Så de hittar mat överallt egentligen. Har du mycket växter som kommer det vara gott om mat. I ett väl fungerande kar så behöver man egentligen inte mata ynglen alls. De hittar gott om mat ändå.

                      Det är mina erfarenheter från mollysar, passar även in på 99% av alla levandefödare typ.

                      Kommentar

                      • Ante11
                        • February 2010
                        • 60

                        #12
                        Skulle vilja ha lite mer tips från någon

                        Kommentar

                        • Joppan94
                          • February 2011
                          • 105

                          #13
                          hej
                          Hur går de med den mollyn som är förhoppnings vis med yngel på bilderna över?!
                          Tyvärr vet jag inte om de finns jätte mycket mer tips isf får nog en expert kolla hit xD
                          Men som sagt mata mycket, håll akvariet rent, Ganska mycket växter och så, så att de trivs, Blanda röda mygglarver och fling foderhade jag gjort så du inte bara kör flingfoder eller mygglarver. Ha tålamod
                          Inte mkt mer jag kan säga och vet
                          // Joppan!

                          Kommentar

                          • Ante11
                            • February 2010
                            • 60

                            #14
                            Hej jag har en fråga till ska man ha mycket strömande vatten?

                            Kommentar

                            • Ante11
                              • February 2010
                              • 60

                              #15
                              ska man mata fler gånger om dagen eller ska man mata lite mer en gång om dagen?
                              Hur länge ser det ut som honan har yngel i magen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...