Är min korallplaty gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hardflameboy
    • February 2011
    • 3

    Är min korallplaty gravid?

    Hej. Har nyss startat upp mitt akvarium igen efter 2 års vila. Och har nu fått för mig att en av mina korallplatys är gravida men jag är inte helt säker. Har satt den i en yngelkasse för tillfället om det nu är så men jag tänkte fråga er som har större erfarenhet än mig om den möjligtvis är gravid så här kommer 2 bilder på den.





  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Hon ser rätt rund ut ja. Platy hör till de fiskar som mer eller mindre jämt är gravida bara de går med hanar. Dessutom behåller de sperma så en enda befruktning kan ge flera kullar. Tycker du ska känna lugnet och strunta i yngelkasse, du kommer få massor av yngel hursomhelst inom sin tid.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • hardflameboy
      • February 2011
      • 3

      #3
      Tack så mycket för ditt svar . Är chanserna stora att några yngel klarar sig? Jag har 4 scalarer 4 black mollys 4 mussepigg och 4 korallplatys, jag har en del växter och har javamossa också som verkar vara rätt så bra för yngel att gömma sig i.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Scalarer äter gärna yngel men eftersom du har så gott om yngelmaskiner och bra växter för gömställen är det nog bäst att låta naturen gå sin gång, några yngel överlever säkert. Det blir bara besvärligt med för många.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • hardflameboy
          • February 2011
          • 3

          #5
          Okej tack så mycket för hjälpen, nu känner jag mig genast mycket klokare.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            tja, jag tror inte det blir några som överlever i det karet....men kan ha fel...

            dock så kommer ju herr musse pigg att pippa med fru korall,,,,,och vise versa....

            så räkna inte med att ynglen är rena musse pigg / koraller när de växer upp.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • YellowFish
              • April 2010
              • 213

              #7
              Min platyhona har varit riktigt tjock sedan december. Jag trodde att det skulle bli en kull på gång, men nej.
              YellowFish

              Kommentar

              Arbetssätt...