Guppy eller platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    Guppy eller platy?

    Jag har tänkt mig ett enkelt akvarium i hallen. Det är på 60 liter, relativt högt PH, grus och sten och växter.
    Tänkte först ha guppies däri men "alla" hävdar de är så inavlade. Försökte ha guppy tidigare, men de dog hela tiden trots bra vattenvärden och överlevande bettahona i samma kar. Funderar därför på platy. Är de "lättare" än guppy?
    Hur många är lagom att köpa? Förutom fisken ska det gå äppelsnäckor där i.

    Eller något annat förslag? Mitt krav är i princip "färgglatt och enkelt" (och helst ok i pris).
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Endlers?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jina
      • August 2009
      • 182

      #3
      Spanade på sådana igår (första gången jag sett dem live!) men tyckte de såg lite...tråkiga ut

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kanske det, men det beror nog på vad man jämför med...
        Platy skulle jag nog ta en extra funderare på, de blir ändå hyffsat stora och vill gärna ha lite yta att simma på och 60 liter låter i minsta laget för dem. Du har inte funderat på någon Rasbora eller liknande?
        Välplanterat med flytväxter som gör det lite dunkelt och ett gäng snygga Rasboror. Kanske inte det livligaste karet som finns här i världen, men det kunde bli väldans snyggt!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jina
          • August 2009
          • 182

          #5
          Just det här har jag planerar ljust. Ljus växter, vita stenar, hysat ljust bottensubstrat. Så det skulle nog inte uppskattas om de vill ha det dunkelt

          Uppskattar hjälpen, kom gärna med fler förslag! I affären igår blev jag sugen på att köpa en urläcker CT-hane och nåt stimmigt...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Kanske det, men det beror nog på vad man jämför med...
            Platy skulle jag nog ta en extra funderare på, de blir ändå hyffsat stora och vill gärna ha lite yta att simma på och 60 liter låter i minsta laget för dem. Du har inte funderat på någon Rasbora eller liknande?
            Välplanterat med flytväxter som gör det lite dunkelt och ett gäng snygga Rasboror. Kanske inte det livligaste karet som finns här i världen, men det kunde bli väldans snyggt!
            Sorry, såg inte att du lagt in frågan under kategorin "levandefödare" så mitt förslag ovan blir nog lite galet.

            Då skulle jag ändå kolla upp Endlers, det finns en hel del varianter framodlade som inte ser så "tråkiga" ut.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Om du vill ha guppy tycker jag du ska försöka med guppy. Det där med känsliga och inavlade, det stämmer säkert men iaf här så har guppy från två olika butiker fungerat utmärkt som inkörsfisk, och lever och frodas. Än så länge är antalet dödsfall noll *peppar peppar*

              Endlers så hanarna är ju riktigt fina och trevliga att titta på (spec när de växt till sig), men honorna är och förbli ju tråkiga.

              Kommentar

              • Jina
                • August 2009
                • 182

                #8
                Ansjo: levandefödare kändes mest passande pga grundfrågan, men är inget krav

                Kommentar

                • mollsan
                  • March 2010
                  • 228

                  #9
                  jag är en guppy-nörd. Så jag skulle säga guppys.hihi.
                  Visst kan butiksfiskar vara ganska känsliga, men så snart du fått yngel(vilket går ganska fort) så brukar de klara sig bättre än de vuxna!
                  Och det finns en uppsjö av olika färger och fenformer vad det gäller guppys.
                  Såg att du bor i eskilstuna. Det finns väldigt många guppyodlare i sthlm om du hellre vill försöka köpa direkt av odlare!
                  www.guppys.se
                  Svenska GuppySällskapet
                  Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    platy!
                    Älskar mina platy.
                    Sån grym personlighet.
                    Ynglar inte lika löjligt mycket som guppy, lever MY+CKET längre (räkna med att en lagom inavlad guppy kolar efter nått år)
                    skulle lätt säga platy!
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      fast jag inte gillar guppy så slår jag ett slag för dem istället för platy. mest för att de fina färger och olika fenstorlekar om de sades tidigare i tråden.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Berserken
                        • December 2005
                        • 472

                        #12
                        Varför inte nån sorts limia ?tex limia perugiae är mycket tåliga o mindre än platy

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Berserken
                          Varför inte nån sorts limia ?tex limia perugiae är mycket tåliga o mindre än platy

                          inte mina.....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Jina
                            • August 2009
                            • 182

                            #14
                            Bestämmer mig säkert inte förrän i affären

                            Hur många är lagom i 60 liter? Planen från början var börja med 5 guppy, sedan köpa några fler. Hur många guppies vill man köpa, brukar de i butiken vara syskon? Vill ju helst inte få den extrema inaveln från början.

                            Hur många platy skulle vara lagom, om jag väljer sådana?

                            Kommentar

                            • Jina
                              • August 2009
                              • 182

                              #15
                              Är fräck och puttar lite

                              Kommentar

                              Arbetssätt...