Endlersyngel - mata med vad och hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Endlersyngel - mata med vad och hur ofta?

    Jahapp, det tog ju inte lång stund inte

    Endlerserna kom för en vecka sen, gick i blandat kar i butiken så inte så svårt räkna ut honorna var på smällen, syntes ganska tydligt att minst två honor var rejält dräktiga/gravida redan vid köp (vad säger man ang fisk?)

    Idag såg jag två yngel, finns säkert fler som jag inte sett än. Frimodiga små saker som simmade runt.

    Jag matar med smulat flingfoder (Nutrafin Max) och med skalad artemia. Räcker det eller bör de små ynglen ha ngt mer/annat att äta? Och hur gör jag med matningen? Karet har varit igång i 3 veckor snart (om ett par dagar). Nitrit 0, nitrat 25 mg/l, totalhårdhet mellan 7 - 14 (närmare 7 än 14), karbonathårdhet 6-10, ph 7.5, inget klor. Har bytt 25% vatten två gånger, senast igår (då pga lite omplantering som rörde upp 'bös' från botten)

    Matat ungefär varannan dag men nog eg 'väl mycket' även om jag försökt ta 'lite och hälften av det'. Varannandag har de fått flingor och varannan dag skalad artemia. Fått (eller stulit snarare) lite grönsaker och maltabletter för malen som bodde där tills igår med.

    Men yngel behöver väl mat flera gånger per dag?
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Putt

    Kommentar

    • squamata
      • September 2006
      • 144

      #3
      Jag matar en gång om dan med flingfoder. Smular det mellan fingrarna så även ynglen kan ta.
      En massa yngel alltid. Men alla överlever säkert inte som tur e. har min i 60 liter så ... De äts väll upp nårra gissar jag.

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        kläck artemia och mata med. toppenfoder för yngel
        -----------------------

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #5
          Jag läste i en artikel på zoopet att frysta cyclops är bra att ge yngel:

          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • JagBaraMal
            • November 2008
            • 79

            #6
            Tre gånger per dag är lagom (på grund av kort tarmsystem), om du matar med flingor. Var noga med att inte övermata. Något högre tempratur påskyndar tillväxten.

            // mvh
            Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #7
              Jag matar med frysta bosmider o svarta mygglarver. De är även på malarnas algtabletter.
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...