Platys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Platys!

    Har precis startat upp ett kar för platys, enbart platys (igår, fiskarna poppade in idag)
    för stunden går där 4 stycken, men moder natur kommer nog att fylla på det tids nog.

    Jag är inte så jättehaj på vad dom gillar för inredning, men såhär ser det ut för stunden:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0762.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,8 KB
ID: 2181529
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0756.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,1 KB
ID: 2181530

    Så... Hur ska jag förbättra det så att dom trivs?

    (det är ett 54a liters, förresten.)
    All we are, we are.
  • DaskeN
    • May 2010
    • 76

    #2
    Tycker det ser skit bra ut! tror dem kommer trivas utmärkt. Har du någon mal i karet?
    540L Tanganyika 250L Malawi.
    160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
    30L Yngel 20L Yngel

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      awesome! : >
      Nej, har ingen mal i karet, tänkte köra med enbart platys i det här karet ^^
      KANSKE tillkommer någon otto vid ett senare tillfälle, när karet är ordentligt inkört ^^
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Wow, Roosterboy! Det där var riktigt häftigt, ett snyggt inrett kar och bara dessa illröda Platys! Är och kommer att bli riktigt fint!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 February 2011, 13:17.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          tycker du det? Tack
          Lite som att zlatan skulle ge en beröm för sitt fotbollsspelande!
          All we are, we are.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av roosterboy
            tycker du det? Tack
            Lite som att zlatan skulle ge en beröm för sitt fotbollsspelande!
            Ooääh...
            Faktum är att jag tycker det ser väldigt trivsamt, lugnt och härligt ut med den inredning du har där - blir ännu fränare när växterna lummat till sig ännu mer - och så enbart illröda Platys som går där och gör sin grej! Skitbra! Det blir ju kul senare när det blir massor av yngel också! Blir banne mig sugen på något liknande själv!

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              tack! ^^
              jo, det kommer bli kalas tror jag!
              tänkte även starta upp en liten damm på balkongen (som komplement till den damm jag redan har, och den damm som jag ska göra klart i sommar) där dom får gå under sommarn : >

              det jag är lite orolig över är att dom visst vill ha VÄLDIGT mycket växter.
              För stunden är det bara 8 växter i karet, och andmat. Borde jag dra ner lite mer växter eller låta de jag har buska ut lite?

              haha, gör det! ;D levandefödande har ju en viss charm måste jag säga
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av roosterboy
                tack! ^^
                jo, det kommer bli kalas tror jag!
                tänkte även starta upp en liten damm på balkongen (som komplement till den damm jag redan har, och den damm som jag ska göra klart i sommar) där dom får gå under sommarn : >

                det jag är lite orolig över är att dom visst vill ha VÄLDIGT mycket växter.
                För stunden är det bara 8 växter i karet, och andmat. Borde jag dra ner lite mer växter eller låta de jag har buska ut lite?

                haha, gör det! ;D levandefödande har ju en viss charm måste jag säga
                Jag skulle nog ha bytt ut andmaten mot någon annan, lite mer storbladig flytväxt med längre rötter som fick sträcka sig neråt. Men förövrigt (jag är sketakass på växter) bara låta växterna få stå till sig och växa på, och sätta ner några fler.
                Jag hade faktiskt (finns tyvärr inga bilder dock) en liten grupp just sådana röda Platys som "grisfisk" i ett kar för ett par år sedan, och det var riktigt trevligt at ha dom där - blev massor av yngel. Sedan är ju alltid Endlers trevliga och vackra att ha i en del kar också. Jodå, jag kommer nog att hitta på något sånt här framöver!
                Gôtt att se någon som "vågar" köra lite sparsmakad stil - jag tycker det ser jättefint ut redan!

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  jo, andmaten får nog flytta över i 222an, vill inte göra mig av med den då jag (av okänd anledning) älskar andmat! ;D

                  Jo, det är lite därför jag ville köra på platys, dom brukar ju mest vara utfyllnad :P kul att ha dom i spotlighten liksom :P
                  sparsmakat är inte att underskatta! ^^ Det står typ en meter ifrån ett annat kar som riktigt high-class, men jag gillar detta precis lika mkt :P
                  Tack
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    Nån som vet vad platys föredrar att äta?
                    torrfoder, grönfoder, frysfoder etc?
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Grymt snyggt! Kommer bli kanon (kanonare ) när växterna vuxit lite till!

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        tack jo, jag hoppas det ^^
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • jenmad
                          • March 2009
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av roosterboy
                          Nån som vet vad platys föredrar att äta?
                          torrfoder, grönfoder, frysfoder etc?
                          Tja, allting! I alla fall har jag inte lyckats hitta nåt som de INTE äter. Inklusive diverse grönsaker, levande foder, sina egna yngel, räkyngel (de bor ihop med körsbärsräkor)... Ja, och så torrfoder, maltabletter etc etc etc. Omväxling förnöjer!

                          Snyggt kar förresten, och fina platys!

                          Hälsningar
                          Jennifer

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #14
                            jaha!
                            Mitt frysfoder har tagit slut pga lite väl många tetror i stora karet så dom har fått nöja sig med flingfoder de första dagarna, även märkt att de ätit andmat!
                            Men då vet jag att dom inte lider iaf!

                            Och tack! Jag är riktigt nöjd med platysarna, gillar de helröda stenhårt!
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              De är verkligen vackra, har en vän som har ett kar med prickiga paltys (vita med svarta och oranga prickar) och det är också grymt snyggt. De blir liksom en fin helthet när de får vara huvudpunkten ( mittpunken, huvudsaken, huvudaktörerna VAD heter det?! ) i ett kar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...