Guppy-yngel gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zewy
    • January 2011
    • 100

    Guppy-yngel gravid?

    Hej!

    Jag har ett 2cm stort guppyyngel som är jätte tjockt. Den ser ut och vara jätte tjock för att vara gravid. Men hon är bara så liten. Hanarna är på henne hela tiden. kan hon vara gravid? Hon har varit såhär en ganska lång tid nu.
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Om hanarna är på henne betyder det att hon är könsmogen så svaret på din fråga är med största sannolikhet ja, hon är gravid. Har hon varit väldigt stor en längre tid så är det troligtvis inte bukvattensot, då dör dom inom ett par dagar efter att dom blivit rejält stora.

    Har själv haft flertalet småväxta mollysar och platys som varit gravida och då svällt upp och nästan liknat ballong versioner av respektive art. Du ska få se att hon föder snart men förvänta dig inte många yngel

    Är du osäker kan du lägga upp en bild så går det lättare att avgöra om hon är gravid eller sjuk. Men jag tror nog inte att du ska oroa dig, speciellt inte om killarna är på henne hela tiden.

    Kommentar

    • Zewy
      • January 2011
      • 100

      #3
      Vad är det som orsakar bukvattensot?

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Bukvattensot är ingen sjukdom i sig utan ett möjligt symtom på en rad olika sjukdomar och skador. Jag hade en platy som fick bukvattensot efter att ha hoppat ut ur akvariet och landat 2m längre bort. Han hade fått en inre blödning som fick honom att efter ett par dagar svullna upp något så enormt.

        Kolla på guppyn rakt uppifrån. Om fjällen sticker ut rakt från kroppen så är den sjuk. Om den bara ser groteskt tjock ut är den gravid.
        Exempel: http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...ickedPic=031_a

        Kommentar

        Arbetssätt...