Svar fort - graviditet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OriginalAquarium
    • January 2011
    • 27

    Svar fort - graviditet.

    Hej!
    jag har en platy som har en rund mage som är lite vit, Den gömmer sig bakom växterna och är helt still, är det graviditet (stavning?) bara när jag ger foder så går den o äter, den simmar aldriga högt uppe mest lågt., vad ska man då ha för ställen till ynglen?, mina övriga fiskar kanske äter ynglen? Hoppas ni svarar!,
    Tack.
    Senast redigerad av OriginalAquarium; 08 January 2011, 20:44.
  • Eldtuss
    • August 2010
    • 109

    #2
    Jag har mollysar och de beter sig precis sådär när de ska föda.
    Jag låter de föda direkt i karet och de flesta ynglen klarar sig!
    Vill ändå bara ha de starka och friska så om någon äter upp en halvsjuk gör det inte så mycket
    Se till att han en hel del växter, mossa är också väldigt bra!

    Kommentar

    • OriginalAquarium
      • January 2011
      • 27

      #3
      tack för svaret

      Kommentar

      • OriginalAquarium
        • January 2011
        • 27

        #4
        när den får barn, kommer mina andra äta upp barnen?, skulle vilja behålla några, har en såndär plastbunke man kan lägga min gravida platy i. är det bättre så än att låta den föda fritt?

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Om det nu är så att din Platy är gravid så hade jag själv låtit den gå kvar i karet och istället satt i några extra växter där ynglen kan gömma sig. Det finns risk för att det försvinner några yngel då platy kan vara ganska duktig på att äta sina egna, men någon överlever alltid. Jag lovar att du kommer få mer än en kull, jag själv tycker att platy är som yngel-maskiner .

          Mvh Simon

          Kommentar

          • emmelie87
            • December 2010
            • 33

            #6
            min svärdbärar hona gjorde precis lika dant .. hon låg still vid växterna en hel dag och simmade bara omkring när mygglarverna åkte i akvariet.

            dagarna innan hade ja köpt ett yngelkar för ja ville ju va säker på att ynglen skulle överleva.. men alla sa att ja skulle låta hona föda i karet ist ... hon fick då göra de och resultat blev att inga yngel nu syns till.. 5 dagar efter födseln =(
            jag HOPPAS HOPPAS att det finns åtminstone ett yngel som överlevt !
            Om inte, så blir nästa omgång i yngelkaret

            ja hoppas att dina yngel överlever iaf =)

            Kommentar

            • OriginalAquarium
              • January 2011
              • 27

              #7
              hon blir bara svartare och svartare runt analen!

              Kommentar

              • maria.carm@comhem.se
                • January 2011
                • 5

                #8
                Har du tillräckligt med gömmställen i akvariet så brukar några överleva. Ett tips är att kolla filtret efter ett tag att ynglen fötts, kanske en vecka. Jag brukar hitta några rackare där :-) sen bara att fånga upp och sätta i yngelakvarie eller i plastboxen. Hittade 2 st som var mer än 5mm i mitt ytterfilter för ett tag sen. De måste ha åkt ner dit som små och sen levt där ett tag. Båda går med de andra fiskarna idag.

                Kommentar

                • Eldtuss
                  • August 2010
                  • 109

                  #9
                  Jag låter mina föda i akvariumet.
                  Brukar få en 3-7 st som klarar sig och det är alldeles lagom!
                  Dessutom behåller man ju bara de bra ynglen. Vill ju i alla fall inte ha de halvsjuka och svaga.
                  Denna gång har jag fått en kull på ca 19st... så nog blir det yngel alltid

                  Kommentar

                  • emmelie87
                    • December 2010
                    • 33

                    #10
                    ja har massor med växter och rötter och grottor så nog finns det gömnställen i mitt kar =)
                    det har nu gått två veckor sen hon fick sina yngel men inga syns till =( dom blev nog uppätna ??

                    jag har bara ett innerfilter som sitter ihop med pumpen, har de fastnat där så överlever dom väl inte ?
                    och hur märker ja OM det nu finns några där ?
                    då måste ja ju ta upp hela alltet utanför karet och öppna upp till filtret, och då kanske ynglen kvävs =/

                    hoppas på ny kull snart.. men mina verkar leka dåligt ! =(

                    Kommentar

                    • OriginalAquarium
                      • January 2011
                      • 27

                      #11
                      lät min fisk föda i akvariumet men tror dom blev uppätna under natten för att hon var mycket piggare och att hon inte var rund i magen på morgonen, ( har ju mer fiskar i akvariet än platys, ganska stora oxå, :/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...