Yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmelie87
    • December 2010
    • 33

    Yngel ?

    Hur vet jag när det är dags för min ena svärdbärarhona att föda ??

    jag har skaffat ett yngelkar för att ha henne i när det är dag för att räda ynglen från att bli uppätna.

    Hon är inte så tjock, men man ser ynglens ögon genom hennes hud.
    Det är ett ormåde om är mörkare baktill på henne och så ser man mörkare små svarta prickar.
    jag antar iaf att detta är ynglen man ser ?

    Men hur vet ja då när det är dags att flytta henne till yngelkaret ??
    Jag har haft henne i ca 3-4 veckort nu och när jag köpte henne sa dom i djuraffärn att hon va dräktig.

    tacksam för svar
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    varför inte låta henne föda i karet istället ?




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • emmelie87
      • December 2010
      • 33

      #3
      Jo, för att ja vill ju inte att ynglen ska bli uppätna ??

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Vad har du för fisk förutom henne i karet?
        Dom klarar sig oftast rätt bra om man bara låter dom vara , ynglen är rätt bra på att gömma sig.
        Haft platy som ynglat, och trott att alla blev uppätna, pga att jag inte såg ett enda yngel,
        men efter nån vecka när dom växt till sig lite så kom dom fram ur sina gömmor.
        Så låter man bara naturen ha sin gång så brukar det ordna sig.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          om man inte har alltför glupska firrar i karet, plus lite blommor på ytan, så brukar 1-2-3-4-5-xx st klara sig.

          vilket räcker mer än gott.....


          tänk efter lite.....om du har en produktiv svärdbärarhona så kan det bli 25-35-50 kottar/kull.....per månad..


          ....vart skall dom ta vägen sen ??







          .

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • emmelie87
            • December 2010
            • 33

            #6
            Kampfiskar, Mollys, Pansarmalar, Praktbotior och Svärdbärare och två st Ancistus (lr hur de nu stavas) :P


            Jag har inga flytväxter som dom kan gömma sig i, däremot har ja en pinne med mossa, och en del andra stora och små växter planterade i sanden.
            Ja hoppas dom gömmer sig å klarar sig från de andra då, för ja vill ju ha mina yngel levande =)

            men hur ser man när det är dags för ynglen att komma ut ??
            det är det ja är lite nyfiken på =)

            Som ja skrev tidigare så kan me se små svarta prickar där innuti och jag läste att man kan se ynglens ögon ibland, kan dessa pricka va ögonen ?

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Honan kan bli lite "slö" innan det är dags. Det är säkert ögonen du ser

              Kommentar

              • emmelie87
                • December 2010
                • 33

                #8
                ok, men ja tycker hon har vart slö länge nu :P
                hehe.. näe men sen i förrgår så tyker ja att hon mest simmat runt på botten å tagit de lugnt.
                Men de svarta prickar finns kvar, fast dom är inte alltid på samma ställe i magen haha

                hoppas på ynglen snart !!
                min syster har dessutom beställt några stycken å ja är själv ute efter 2 honor till.

                Kommentar

                Arbetssätt...