Temperatur för Xiphophorus maculatus (platy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Temperatur för Xiphophorus maculatus (platy)

    Jag har märkt att den rekommenderade temperaturen för Xiphophorus maculatus (platy) varierar kraftigt mellan olika akvariefisksidor. Antingen rekommenderas temperaturer mellan 18-25 eller 24-28 grader. Beror det på att det rör sig om olika varianter av Xiphophorus maculatus eller är de helt enkelt inte speciellt temperaturkänsliga, så de trivs i allt mellan 18-28 grader?
    Senast redigerad av Steff777; 25 December 2010, 20:27.
    //Stefan Lindgren
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Steff777
    Jag har märkt att den rekommenderade temperaturen för Xiphophorus maculatus (platy) varierar kraftigt mellan olika akvariefisksidor. Antingen rekommenderas temperaturer mellan 18-25 eller 24-28 grader. Beror det på att det rör sig om olika varianter av Xiphophorus maculatus eller är de helt enkelt inte speciellt temperaturkänsliga, så de trivs i allt mellan 18-28 grader?
    Och jag hittade en beskrivning som rekommenderar 20-26 grader. F.ö. är det tveksamt om de platy som finns i handeln är X maculatus, snarare korsningar med X helleri. Det verkar som om du skulle vara på säkra sidan om du väljer 24-25 grader

    Skämt åsido, jag håller ett antal i 24 grader och har haft ett gäng ute i en damm i sommar som gick kvar tills det var 10 grader, inga problem med det.
    Så vitt jag vet har man inte testat på just platy men andra levandefödare kan ge en sned könsfördelning på ynglen om temperaturen blir extrem på något håll, finns anledning att tro att samma kan gälla för platy.

    Tobbe

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Tack för svar.
      Jag kommer att ha dom i 25 grader, vilket inte borde vara något problem, men det är ändå konstigt att det är så stor skillnad på rekommenderad temperatur.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      Arbetssätt...